fietsen

Minder fietsen verkocht, meer omzet

De consument koopt minder vaak een fiets. Maar als hij een nieuwe tweewieler aanschaft, geeft hij meer geld uit. Dat blijkt uit cijfers over 2016 van RAI Vereniging, BOVAG en het onderzoeksbureau GfK.

Dieptepunt in fietsenverkoop

De fietsenverkoop heeft in 2016 het laagste punt bereikt sinds 1987. In totaal zijn 928.000 tweewielers verkocht, wat een daling van 5,7 procent is in vergelijking met 2015. Een reden voor deze vermindering is de afschaffing van de fiscaal gunstige regeling voor bedrijfsfietsen in 2015. “Dat was een regeling waardoor vooral fietsen van 600 tot 900 euro werden gekocht”, zegt Wouter Jager, voorzitter van de sectie Fietsen van RAI Vereniging. “En in die prijscategorie vielen veel fietsen die gebruikt werden voor het woon-werkverkeer.”

Meer omzet

Hoewel de fietsenverkoop in 2016 een dieptepunt bereikt, is in hetzelfde jaar voor de vierde keer op rij een recordomzet geboekt. Met een toename van 4,2 procent bedraagt de omzet bijna 937 miljoen euro. De gemiddelde verkoopprijs is in 2016 voor het eerst meer dan 1000 euro, terwijl dit in 2015 914 euro en in 2007 nog ruim 600 euro is.

Oorzaken

De toename in de omzet komt vooral door de populariteit van de e-bike. De elektrische tweewieler is goed voor zo’n 57 procent van de totale fietsenverkoop, oftewel ruim 534 miljoen euro. In 2016 worden 271.000 fietsen verkocht, tegen 276.000 in 2015. Daarnaast groeit de groep gezonde ouderen die meer te besteden heeft en graag fietstochten maakt. Ook geven mensen meer geld uit aan racefietsen en mountainbikes. “Als ik kijk naar racefietsen van 5.000 tot 10.000 euro zie ik al een aantal jaren een verdubbeling van de omzet”, zegt Jelle Meijer, werkzaam bij een fietsenwinkel in Moordrecht.

(Bron: ANP en NOS)

Geef een antwoord