Meldpunt: risico’s van goed verkochte e-bikes in kaart gebracht

Met het stijgen van de temperatuur neemt ook het aantal ongevallen met elektrische fietsen toe. Traumachirurg dr. Jeroen Poos krijgt steeds meer slachtoffers van een e-bike ongeval op zijn operatietafel. Samen met het UMC Groningen heeft hij de risico’s van fietsen op een e-bike onderzocht. Met name senioren raken vaker ernstig gewond.

Populariteit e-bike

Afgelopen jaar zijn er 410.000 e-bikes verkocht in Nederland. Dat zijn er 40 procent meer dan het jaar er voor. De e-bike is populair, vooral onder senioren, die daardoor langer kunnen blijven fietsen. Maar e-biken brengt ook risico’s met zich mee: onder andere de snelheid en zwaarte van de fiets, in combinatie met het verminderde reactievermogen en de afnemende balans van de oudere fietser kan ongelukken veroorzaken.

Meer ongelukken

De 67-jarige Kees van Wissen vertelt in Meldpunt hoe hij maar net aan de dood ontsnapte na een zwaar e-bike ongeluk. Traumachirurg dr. Jeroen Poos licht toe tot welk letsel een e-bike-ongeluk kan leiden en hoe de risico’s te verminderen zijn. Saskia Kluit, directrice van de Fietsersbond, wil ouderen stimuleren te blijven fietsen maar pleit voor een betere infrastructuur van fietspaden.

Verder in Meldpunt

Uitvaartverzekeraar Yarden zit in de financiële problemen. Hun buffers zijn verdampt, wat grotendeels te wijten is aan de zogenaamde ‘naturapolissen’. Hierdoor moet de uitvaartverzekeraar soms toeleggen op de vergoeding van een uitvaart. Staat Yarden op omvallen? Wat moeten de ruim 1 miljoen polishouders nu doen? MAX Ombudsman Jeanine Janssen en actuaris Léon Zijlmans geven toelichting.

Meldpunt is te zien op vrijdag 12 april 2019 om 19.10 uur bij MAX op NPO 2. Wilt u meepraten over het programma of wilt u een klacht melden, dat kan op de website van Meldpunt.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. e-man says:

    Ik mis nog een heel belangrijke tip voor e-bikes:

    Stel de traponsdersteuning zo in dat die ondersteuning boven de 20 km/h wordt uitgeschakeld.
    Let er bij de aanschaf van een e-bike op dat dit ook mogelijk is.

  2. oosterwijck says:

    Ik heb nog een advies: ZELFBEHEERSING … Ik kan met mijn E-bike makkelijk 40 km/uur. Maar is dat nodig? Trapondersteuning is van belang bij wegrijden en heuvels nemen. Bij 20 km/uur verminder ik de druk op de pedalen en heb ik de fiets geheel onder controle. In drukke winkelstraten pas ik me aan en minder mijn snelheid. Ook al ben je bejaard/gepensioneerd, dan ben je nog niet achterlijk of geestelijk gehandicapt. En vertoon je het gedrag van een achterlijke/geestelijk gehandicapte, BLIJF VAN EEN E-BIKE AF.