slotenmakers

Meldpunt: bizarre prijzen van slotenmakers

Wie per ongeluk de voordeur achter zich dichttrekt, maar de sleutels is vergeten, kan voor een tweede onaangename verrassing komen te staan: een buitengewoon hoge rekening voor het openmaken van de deur en vervanging van het slot. Sommige slotenmakers maken misbruik van de situatie en rekenen te hoge prijzen, tot ergernis van het Nederlandse Sleutel- en Slotenspecialisten Gilde. Het is te zien in Meldpunt op vrijdag 26 april 2019.

Enorme bedragen

Nicky Severens overkomt het. Ze staat buiten terwijl haar sleutel aan de binnenkant van de voordeur zit. Ze googelt op ‘slotenmaker’ en belt het bedrijf dat bovenaan de lijst verschijnt. De 2 mannen die haar voordeur openen vragen ruim 500 euro en gedragen zich intimiderend. Hanneke ten Böhmer vertelt een nog heftiger verhaal. Haar schoonvader lijdt aan beginnende dementie en verliest zijn sleutels. Zijn schoondochter Hanneke, die aan de andere kant van het land woont, belt een slotenmaker die de deur opent. Haar vader rekent met een pintransactie af. Als mevrouw Ten Böhmer later het bankafschrift ziet, schrikt ze: ruim 1800 euro.

Malafide slotenmaker

Het Nederlandse Sleutel- en Slotenspecialisten Gilde hoort vaker klachten over slotenmakers die bizarre prijzen rekenen. In de studio geeft Bart Adema van het gilde toelichting. Daniëlle Ohler van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid is ook te gast. Zij vertelt hoe u kunt voorkomen dat u slachtoffer wordt van een malafide slotenmaker.

Verder in Meldpunt

Het is een grote ergernis onder de kijkers van Meldpunt: u bestelt een product, betaalt het, maar dan wordt het vervolgens niet geleverd. Wilma van Weeghel laat haar versleten kozijnen vervangen door nieuwe kunststof kozijnen. Ze doet een aanbetaling van ruim 4000 euro, de kozijnen worden ingemeten, maar daarna blijft het stil. Als mevrouw contact zoekt belooft de verkoper snel te zullen leveren, maar die belofte komt hij keer op keer niet na. MAX Ombudsman Jeanine Janssen zoekt contact met de verkoper en het bedrijf dat de kozijnen maakt. Wat kunt u als consument doen? Kan mevrouw Van Weeghel de koop nog ontbinden en de aanbetaling terugkrijgen? Jeanine Janssen licht het toe in de studio.

Meldpunt, vrijdag 26 april 2019 om 19.10 uur op NPO 2.

Lees ook: pas op voor onbetrouwbare slotenmakers. 

Geef een reactie