MAX Ombudsman pleit voor garantiefonds energiemaatschappijen

In oktober 2018 gaat energiemaatschappij Energieflex failliet, waardoor klanten hun voorschotbedragen kwijt zijn. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd en daarom trekt de MAX Ombudsman aan de bel. Een garantiefonds voor de energiebranche is volgens hen de enige oplossing.

Geen geld terug

Iedereen die energie afneemt, betaalt maandelijks een voorschotbedrag aan de energieleverancier. Handig, want zo wordt voorkomen dat er aan het einde van het jaar in 1 keer een groot bedrag betaald moet worden. Toch zitten er wel wat haken en ogen aan dit systeem. Zo krijgen consumenten het voorschotsbedrag niet terug als een energiemaatschappij failliet gaat, zoals het nu geval is bij Energieflex.

Garantiefonds

Een garantiefonds kan hier volgens MAX Ombudsman verandering in brengen. Verschillende bedrijfstakken hebben zo’n garantiefonds, waardoor klanten van failliete bedrijven die zich hierbij hebben aangesloten altijd een deel van hun geld terugkrijgen. Volgens MAX Ombudsman ziet de energiebranche er echter geen brood in: “Zij lieten weten dat het risico klein is en de schade beperkt. Ze vinden daarom een garantiefonds niet nodig, ook omdat de klant deze ‘verzekering’ zelf zal moeten betalen”, aldus MAX Ombudsman Jeanine Janssen. MAX Ombudsman is het hier niet mee eens eens: “Het gaat om veel geld en de energiebranche kan wellicht ook zelf meebetalen aan een dergelijk fonds.”

Meer over dit onderwerp

Meer over het faillissement van Energieflex en wat er gebeurt als er een energiemaatschappij failliet gaat,kunt u lezen in het aankomende nummer van MAX Magazine en zien in Hallo Nederland. MAX Magazine komt op 4 december 2018 uit en Hallo Nederland zendt op 3 december een reportage uit over het faillissement van Energielfex.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    Een betere oplossing om al die wildgroei in die z.g. papieren energiemaatschappijen te stoppen. Een energie maatschappij is een maatschappij met een energiecentrale en niet alleen met een telefooncentrale.

  2. oosterwijck says:

    De beste garantie is, om bij een Nederlandse energieproductiemaatschappij energie af te nemen. Keer al die nep energiemaatschappijtjes de rug toe. Als consument moeten we aandringen op een systeem met regionale energiemaatschappijen met Nederlands personeel, en zonder telefooncentrales in India, waar een legertje telefonistes, de hele dag om nieuwe klanten bedelen. Denk aan de stelregel: Hoe meer mee eters, hoe meer facturen.