Consumentenbond naar rechter om updatebeleide Samsung

De Consumentenbond en Samsung staan maandag 26 maart 2018 tegenover elkaar in de rechtszaal. De bond is het niet eens met het updatebeleid van Samsung. Zij hopen via de rechter af te dwingen dat de smartphonefabrikant de telefoons vaker van een update voorziet en dat ook gedurende de gehele gebruiksduur van de telefoon. Met de huidige instellingen zijn de toestellen niet veilig en werken ze vaak niet goed, aldus de bond. 

Kort geding

Al eerder zijn de updates, vooral het gebrek eraan, een onderwerp van discussie. In februari 2016 spant de Consumentenbond een kort geding aan tegen Samsung hierover. Er valt uiteindelijk geen inhoudelijk oordeel. De rechter vindt dan dat de bond niet heeft aangetoond dat de kwestie spoedeisend is en dat een toewijzing leidt tot ‘aanmerkelijke (technische) implicaties en mogelijk enorme kosten voor Samsung’. Voor de Consumentenbond is de uitspraak reden genoeg om een bodemprocedure te starten. Ze dagvaarden Samsung in november 2016 en die zaak dient maandag 26 maart.

Iets verbeterd

De Consumentenbond heeft wel aan dat Samsung sinds de dagvaarding het updatebeleid wel iets heeft aangepast en verbeterd. Sommige modellen van het merk krijgen nu wel maandelijks (veiligheids)updates, maar nog steeds niet alle modellen. Uit een recent onderzoek van de bond, februari 2018, blijkt dat slechts 22 procent van de toestellen die zijn verkocht tussen januari 2015 en februari 2018, in januari of februari van 2018 een veiligheidsupdate hebben gekregen. De updates van het besturingssysteem lopen nog verder achter.

Een woordvoerder van Samsung laat weten dat Samsung er alles aan doet om de veiligheid van de toestellen te waarborgen. Niet alleen in de eerste 2 jaar na de aankoop, maar ook nog daarna.

(Bron: Consumentenbond/ANP)

Geef een reactie