Advertentieprijs auto’s moet duidelijker

Prijzen van auto’s in advertenties mogen niet misleidend zijn. De prijs die u ziet in de advertentie moet alles omvatten, dus geen addertjes onder het gras. Consumenten betalen nu vaak rijklaarkosten bij aflevering waar ze niet op hebben gerekend. Die kosten moeten uiterlijk op 1 november 2016 in de advertentieprijs van de auto zijn opgenomen, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

All-in prijs

In de wet is vastgelegd voor de verkoop van auto’s dat onvermijdbare en onvoorzienbare kosten in de prijs moeten zijn opgenomen. Dit zijn de kosten die de consument moet voldoen voor hij de auto mag meenemen. Dit betekent dat de autoprijzen in advertenties inclusief BTW, BPM, leges, recyclingsbijdragen en rijklaarmaakkosten in de prijs moeten zijn opgenomen.

Onvermijdbare kosten

In principe moeten alle kosten opgenomen zijn in de totaalprijs van de auto. Dat zijn alle kosten die de importeur en dealer maken om de auto zoals overeengekomen af te leveren. Welke kosten hier onder vallen, verschilt per automerk. Extra kosten kunnen zijn transport van de fabriek naar de dealer, het reinigen en poetsen van de carrosserie, de afleverbeurt en de kentekenplaten. Deze kosten moeten uiterlijk vanaf 1 november 2016 zijn opgenomen in de totaalprijs. Gebeurt dit niet, dan kunnen dealers een boete verwachten.

Transparant

Aan de catalogusprijs verandert niets volgens het ACM. Het heeft dus ook geen gevolgen voor bestuurders van een lease-auto die over het voertuig bijtelling betalen. Voor de verzekeringspremie heeft het ook geen gevolgen. Het ACM vindt het belangrijk dat verkoopprijzen transparant zijn. Als verplichte kosten niet in een advertentieprijs zijn opgenomen, dan kan de consument voor onaangename verrassingen komen te staan. De nieuwe regels gelden voor nieuwe en tweedehands auto’s.

(Bron: Autoriteit Consument & Markt)

Geef een reactie