Financiële producten slim inkopen bespaart geld

Door slim te shoppen bespaart u als consument honderden euro’s bij het aanschaffen van financiële producten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) rekent uit dat jonge gezinnen tot 2100 euro per jaar goedkoper uit kunnen zijn en een ouder echtpaar kan zelfs tot 2400 euro per jaar besparen. 

Concurrentie

De voordelen zijn te behalen bij de eerste aanschaf van de producten, maar overstappen loont in veel gevallen ook. Consumenten moeten daarbij wel letten op wat ze precies nodig hebben. Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM: ‘Het is wellicht niet de leukste klus die je kunt bedenken, maar rondkijken en vergelijken levert soms die extra euro’s op die je ergens anders aan kunt besteden. Consumenten die kijken, vergelijken en daarna kopen of overstappen stimuleren daarmee de concurrentie. Bedrijven gaan dan meer keuzes bieden of een aantrekkelijker aanbod doen.’

Grote prijsverschillen

De prijsverschillen zijn groot en ACM heeft een vergelijking laten maken van het goedkoopste, het gemiddelde en het duurste aanbod. Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste hypotheek kan oplopen tot meer dan 550 euro per jaar. Ook bij de autoverzekering loont vergelijken: tussen de duurste en de goedkoopste verzekering zit een verschil van bijna 500 euro per jaar.

Eerder onderzoek

In 2012 deed ACM een soortgelijk onderzoek. Bij autoverzekeringen is er in vergelijking met 2012 nu nóg meer voordeel te behalen. Voor financiële producten waar rentes worden berekend – zoals leningen, hypotheken en spaarrekeningen – is minder voordeel te halen dan in 2012. Het loont in elk geval de moeite om kritisch naar financiële producten te kijken.

(Bron: ACM)

Als u slim wilt shoppen, moet u ook keuzes maken. Merkt u dat u kiezen moeilijk vindt en ligt u soms wakker van ingrijpende beslissingen? In de cursus kiezen doet u zo leert u hoe u een gedegen keuze kunt maken.

Geef een reactie