Duur 03:25
Gepubliceerd op 4 april 2016

Deel 6: Richard Wagner

1850-1900

‘Ik schrijf muziek met een uitroepteken!’ Dat zegt de Duitse operacomponist Richard Wagner. Hij heeft grootse ideeën. Wagner wil opera’s maken, waarin alle kunsten hun plek vinden. Een Gesamtkunstwerk. Hij is een hemelbestormer. En zo klinkt veel van zijn muziek ook. Wagner wil, net als de componisten uit de begintijd, terug naar het Griekse theater.

Wagner: schrijver en componist

Hij maakt zijn eigen verhalen en teksten. Hij is dus zijn eigen librettist. Hij schept nieuwe werelden, bijvoorbeeld in zijn operacyclus Der Ring des Nibelungen. Eén verhaal, vier opera’s, veertien uur muziek. Over de strijd tussen macht en liefde. Wie macht bezit, zegt Wagner, heeft geen liefde. Wie liefde heeft, bezit geen macht. Goden, dwergen en reuzen bevechten elkaar. En ze willen allemaal maar één ding. Een ring. Een ring die de bezitter de macht geeft over alles en iedereen.

Revolutionaire opera

Wagner gaat terug naar de tijd van de Germaanse goden. De mensen worden vermalen onder zoveel kosmisch geweld, maar uiteindelijk gaan ook die goden ten onder en staat de hemel in brand. Zoiets groots, als Der Ring des Nibelungen, is nog nooit te zien geweest in operahuizen. Wagner zorgt voor een revolutie in de opera.

In deel 7 bespreekt Edwin de grote ommekeer in de Opera. Men gaat nu ook over de gewone mens opera’s maken. Klik hier als u terug wilt nar het overzicht van de cursus.

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer