Duur 04:05
Gepubliceerd op 9 mei 2016

Deel 6: Omgaan met gedachten

Gedachten zijn er altijd. Piekert u veel of wordt u vaak in beslag genomen door uw gedachten? Het kan dan helpen om afstand te nemen van uw gedachten.

Wees mild voor uzelf

Dat kunt u bijvoorbeeld doen door met uw aandacht bij uw lichaam te zijn. Probeer mild te zijn en uzelf niet de hele tijd te bekritiseren. Probeer gedachten te zien als wolken aan de hemel die komen en gaan. Door gedachten op te merken en waar te nemen ontstaat er een afstand wat voor een nieuw perspectief kan zorgen.

Oefening:

  • Neem een alerte, waardige houding aan
  • Sluit uw ogen of richt ze op een punt voor u op de grond
  • Sta stil bij hoe het met u is zonder daar iets aan te willen veranderen
  • Merk op welke gedachten er zijn
  • Merk uw stemming op
  • Benoem hoe het gaat met uw lichaam
  • Ga met uw aandacht naar uw ademhaling
  • Kies een plek waar u de ademhaling kan voelen
  • Breid uw aandacht uit naar uw hele lichaam
  • Adem naar de plekken toe waar u spanningen voelt
  • Probeer spanningen los te laten
  • Voel uw lichaam als geheel

Deze ademruimte-oefening kunt u toepassen als u opmerkt dat er veel gedachten zijn. Na de oefening zult u merken dat u rustiger bent geworden en dat het komen en gaan van gedachten ook iets tot rust is gekomen. Deel 7 gaat over het omgaan met stress. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Geef een antwoord

Bekijk ook

Meer