Wordt u wel eerlijk behandeld na uw dood?

Niet alle begrafenisondernemers zijn tegenover de nabestaanden duidelijk als het gaat om de (extra) kosten. In de emotie van het moment worden soms keuzes gemaakt die de
familie achteraf een onaangename financiële verrassing bezorgen.

Mevrouw De Beer heeft een uitvaartverzekering waarin een pakket van diensten is opgenomen. Eigenlijk zou haar begrafenis – weliswaar sober – hiermee volledig verzorgd kunnen worden. Ze heeft bovendien zelf al een graf; ze zal worden bijgezet bij haar man die eerder is overleden. Dat graf heeft ze eerder al tot 2040 afgekocht. Naast dat pakket heeft ze een geldverzekering van ongeveer 1.900 euro. De dag nadat mevrouw De Beer is overleden, krijgen haar nabestaanden een gesprek met de begrafenisondernemer. “Wat waren de laatste wensen van uw moeder?” Dat gesprek verloopt prettig en er worden veel keuzes gemaakt. Op de vraag welke kleur auto men wil – wit, grijs of zwart – kiest de familie een grijze. Wat voor dienst wilt u? Nou, moeder was katholiek, dus het zou wel fijn zijn als er een katholiek tintje aan zit. Na het gesprek komt moeder aan in het rouwcentrum. De aardige ondernemer vraagt of de kinderen bij het verzorgen aanwezig willen zijn. De dochters willen dat wel graag.

De dag erna komt de offerte. Een totaalprijs van meer dan 10.000 euro! Het dienstenpakket is op, de 1.900 euro zijn op en er moet nog eens 3.000 worden bijbetaald door de familie. Die schrikt; ze hebben het helemaal niet over prijzen gehad! Hoe aardig het gesprek ook was, er gingen een aantal zaken mis. Er is niet gezegd: de zwarte auto zit in het pakket, de grijze auto kost 300 euro meer. Binnen het pakket viel dat de begrafenisondernemer zelf de dienst zou doen. Nu de familie ‘gekozen’ heeft voor een katholiek tintje,  wordt er iemand ingehuurd voor maar liefst 600 euro! Het graf is normaal een flinke kostenpost. Op het eerste gezicht lijkt dat in de offerte goed te zijn gegaan; nul euro berekend, want ze had immers zelf een graf. Maar – let op – het graf was al betaald en hoeft dus niet meer betaald te worden door de begrafenisondernemer. Hier hoort dus
een aftrekpost te staan van 1.900 euro! De broodjes in de kale aula erna zijn vreselijk duur. De aula zelf kost 300 euro per halfuur. Als klap op de vuurpijl werd 300 euro gerekend voor het feit dat de dochters aanwezig waren tijdens de verzorging van moeder.

De familie gooit het roer om. Opmerkingen als “Maar het is toch ter nagedachtenis van uw moeder” schuift de familie opzij. Het is ter nagedachtenis van onze moeder dat we dit goed regelen en dat we niet haar levenslang betaalde premie verkwanselen. Het is ter haar nagedachtenis dat we een nette dienst hebben en daarna een gezellig samenzijn om  haar samen te herinneren. Ze zou zelf schande hebben gesproken over dit soort bedragen! Uiteindelijk is mevrouw De Beer begraven voor 6.000 euro in plaats van 10.000.  Inclusief een prachtige, luxe koffietafel op een andere,  mooie locatie. De familie kijkt tevreden terug. Het was een prachtige dag. Precies zoals moeder het gewenst zou hebben!
4.000 euro goedkoper door goed op te letten! We beseffen dat mensen meestal in die periode niet weerbaar zijn en het heeft de familie tot de dag voor de begrafenis gedoe gekost om het in orde te krijgen.

Heeft u een dergelijke ervaring, laat het ons weten! Kijk vooral ook even op uw offertes en facturen in verband met graven die al in het bezit waren van de familie. We horen het graag!

Geef een reactie

Reacties (5)

    peter61j says:

    ze vechten maar om die laatste paar rot centen
    ik maak het niet meer mee.
    dus waarom me daar druk over maken

    hulpje says:

    Mijn man is vorig jaar begraven in een algemeen graf met steen van de begraafplaats en als service hebben zij daar
    i.p.v. van een nummer een mooi plastic naamplaatje opgedaan. Na een half jaar werd mij meegedeeld dat dit mooie plaatje eraf gehaald werd en ik mocht het op komen halen en niet meer terug zetten ,maar ik kon wel voor
    317E een volkomen identiek plaatje bestellen ,dit was dan van roestvrij staal.
    Het is toch wat een goed plaatje verwijderen om geld te verdienen aan een identiek plaatje.
    dit gaat dan niet over de uitvaartondernemer maar over de begraafplaats.

    Ans Hellemons says:

    Dat is precies het probleem met een dienstenverzekering. Pas na het overlijden weten de meeste nabestaanden pas wat men wil. Bespreek alles tijdens het leven, kijk of er een uitvaartvereniging in de buurt is en wordt lid. Stel daar je vragen

    Vergeet niet dat niet alle uitvaartondernemingen opzettelijk voorlichten

    yvonne pronk says:

    Ik moest 468 euro extra betalen om dat ik wilde helpen bij het afleggen van mijn zusje buiten de 285 euro , dit kwam boven ons budget dus kon ik die laatste wens niet waar maken , lig er nog nachten wakker van , vond het zo gemeen , het zijn ook graaiers , die onmenselijke bedragen ( mogen ) berekenen ,

      MAX Ombudsman says:

      Beste mevrouw Pronk,
      Mocht u ons uw verhaal willen vertellen, dan kunt u dagelijks bellen met ons spreekuur op 035-6775511. We zijn bereikbaar tussen 10.00 en 12.00 uur.

      Vriendelijke groet,
      MAX Ombudsman