sweepstakes

Wel eens een winnaar ontmoet?

U kent het wel, van die reclames in de bus met het bericht dat u duizenden euro’s heeft gewonnen! U moet een bestelling plaatsen en dan kunt u ‘gegarandeerd’ uw prijs in ontvangst nemen! Dit soort sweepstakes zijn allemaal acties om u te verleiden tot het doen van aankopen. Wij hebben in al die jaren in ieder geval nog nooit een winnaar ontmoet!

Mevrouw Brouwer uit Wageningen zou maar liefst 10.600 euro hebben gewonnen bij Euro-Shopping. In een andere mailing nog eens 3.999 euro. Omdat ze die prijzen wel wil ontvangen, plaatst ze ook een bestelling. Ze kiest voor een zitbankje, een paar tuinattributen en broekhangers. Maar ze ontvangt de bestelling niet. Als ze belt, weet het bedrijf haar te vertellen dat ze niet kredietwaardig is en dat men dus niet overgaat tot levering. Mevrouw Brouwer is onthutst en boos! Ze heeft voldoende vermogen om deze bestelling te plaatsen. Bovendien wil ze graag haar prijs ontvangen. Maar die heeft ze dus ook niet gewonnen!

Doorn in het oog

Dit soort misleidende reclame vinden wij zeer kwalijk. Ook deze manier van omgaan met mensen is ons een doorn in het oog. Waarom is iemand niet kredietwaardig? Hoe komen ze aan die gegevens? Het kan voor mensen een zware belediging zijn. We nemen dan ook contact op met de Stichting Reclame Code. Zij hebben alle informatie over misleidende reclame en consumenten kunnen een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Zij weten ons te vertellen dat dit bedrijf al vaker op de vingers is getikt. Goed Leven, ook bekend onder de naam Euro- Shopping, heeft van de Reclame Code Commissie te horen gekregen dat ze niet meer op deze wijze mogen adverteren. De Stichting Reclame Code geeft aan dat mensen hun klachten bij hen kunnen indienen. Houdt een bedrijf zich nog steeds niet aan de uitspraak, dan maken zij hier melding van bij de Autoriteit Consument & Markt die eventueel boetes kan opleggen. Het heeft dus wel nut om te klagen! U kunt uw klacht kwijt bij de Reclame Code Commissie.

In de prullenbak

Uiteraard namen wij ook contact op met Goed Leven/Euro- Shopping. Maar wat we ook proberen, tot op het moment dat MAX Magazine naar de drukker ging, zijn we niet verder gekomen dan een callcenter. Dat zegt ons genoeg. U ook? Wij adviseren u dan ook om geen zaken te doen met dit soort bedrijven. Gooi hun post direct in de prullenbak ondanks alle mooie beloften!

Geef een reactie