boardingpass

Vlucht vertraagd en boardingpass weggegooid

Meneer en mevrouw Bus hadden meer dan 3 uur vertraging op hun terugvlucht van Tunesië met Arkefly. Er was geen buitengewone omstandigheid, dus ze hadden recht op compensatie van 400 euro per persoon. Daar dacht Arkefly anders over.

Arkefly stuurt eerst een bevestiging dat ze recht hebben op de compensatie. Ze moeten een restitutieformulier invullen en dit samen de originele vliegtickets én de originele boardingpasses opsturen. En laten ze die boardingpasses nou net hebben weggegooid! Ze nemen contact op met hun reisbureau. Dat zegt niets voor hun te kunnen doen. Ze hebben die boardingpasses nu eenmaal nodig. Diverse telefoontjes naar Arkefly leveren niks op en meneer en mevrouw Bus staan met lege handen. Ze nemen contact met ons op.

Scheve schaats

Gelijk bij het zien van de papieren stellen we vast dat Arkefly hier een scheve schaats rijdt. Er zijn ook al verschillende rechterlijke uitspraken in dergelijke kwesties gedaan. Voor een claim op de vergoeding is het slechts noodzakelijk dat men een bevestigde boeking heeft en zich heeft gemeld bij de incheckbalie. Los daarvan weet Arkefly natuurlijk zelf prima wie er op die vlucht zaten. Ze hebben tenslotte een passagierslijst.

We namen contact op met Arke om verhaal te halen. Is dit ontmoedigingsbeleid om zo weinig mogelijk compensatie te betalen? Arke valt onder de vlag van TUI, dus zij stonden ons te woord. Ze gaven aan dat het systeem erg fraudegevoelig is en dat ze daarom naar de boardingpass vragen. Ze snapten ons punt dat ze helemaal niet mogen vragen om deze papieren en besloten dan ook direct om meneer en mevrouw Bus 800 euro te vergoeden. Daarmee was het voor ons nog niet klaar. Die bewuste zin moest uit de standaardbrief! Inmiddels heeft TUI aangegeven dat de zin per direct uit de brief gehaald zal worden.

Uw recht

Heeft u nog zo’n brief en daarom niet geclaimd, laat het ons weten. Voor 2014 is een schatting gemaakt dat zo’n 450.000 passagiers die van, naar of via Nederland vliegen recht hebben op een vergoeding. Dat gaat omgerekend om ongeveer 140 miljoen euro (!), waarvan vermoedelijk 50 procent nooit wordt geclaimd en gewoon bij de luchtvaartmaatschappijen blijft liggen. Uit ontmoediging? Uit onwetendheid van de consument? Wij hebben het antwoord niet. Wij informeren u alleen over uw rechten. Laat geen geld liggen waar u recht op heeft!

Geef een reactie