Vlucht naar Corfu geannuleerd! Wat nu?

Maar liefst 350 mensen zijn de dupe geworden van Hellas Travel. Hellas bood via internet vliegtickets aan naar Corfu. Vlak voor vertrek werden alle vluchten geannuleerd. De klanten stonden voor een voldongen feit: ze zouden niet naar Corfu vliegen!

Hellas Travel had blijkbaar een deal gesloten met Aegean Airlines. Ze hadden voor het hele jaar stoelen gereserveerd op de vluchten van Aegean en zouden daarvoor een totaalprijs betalen. De verkoop van de stoelen zou door Hellas gebeuren. Maar Hellas Travel had geen rekening gehouden met de crisis in Griekenland. Ze hadden verwacht dat ze in de zomer meer stoelen zouden verkopen om daarmee de tegenvallende verkopen in het voorseizoen te compenseren. Maar dat verliep allemaal anders en ze konden de rekening aan Aegean niet betalen. Hellas nam een advocaat in de arm en alle vluchten werden geannuleerd. Onderhandelingen tussen Aegean en Hellas leverden niks op. Vakantiegangers die al naar Corfu waren gevlogen werden teruggehaald door Aegean.

Kan dit zomaar?

Maar kan dit zomaar allemaal? Nee is daarop het antwoord! De mensen die bij Hellas geboekt hebben, hebben een bevestigde boeking van Aegean gekregen met daarbij een e-ticket van Aegean. Bij Hellas zal uiteindelijk weinig te halen zijn. Ze zijn weliswaar niet failliet, maar we verwachten niet dat daar nog heel veel geld zal zijn. Aegean daarentegen heeft als luchtvaartmaatschappij binnen de EU zich te houden aan de Europese Luchtvaartverordening inzake vertraging en annulering. Die verordening regelt dat als er géén sprake is van overmacht, mensen recht hebben op teruggave van het bedrag van hun ticket én een extra vergoeding van 400 euro per persoon. Het gaat hier om annuleren wegens een economische reden. Dat Hellas en Aegean onderling een probleem hebben moge duidelijk zijn. Maar dat mag niet over de rug van de consument worden uitgevochten!

Ticketprijs plus compensatie

De gedupeerde vakantiegangers hebben dus de optie om de ticketprijs plus compensatie terug te vragen van de luchtvaartmaatschappij. Daarvoor heeft u een bevestigde boeking én een ticket van Aegean Airlines nodig. MAX Ombudsman voert geen procedures. Heeft u een rechtsbijstandverzekering, dan kunt u daar terecht. Heeft u die niet, dan kan het commercieel bedrijf EUclaim deze zaak voor u behandelen. Let wel op: daar zitten kosten aan verbonden!

Meer informatie

Zie voor meer informatie EUclaim.

Geef een reactie