beursaankopen

Spijt van uw beursaankopen?

In september vond in de Jaarbeurs Utrecht weer de jaarlijkse 50PlusBeurs plaats. Tijdens ons spreekuur ontvingen wij vragen over aankopen die daar zijn gedaan. Wat zijn uw rechten als u een product koopt op een beurs?

Wettelijk wordt onderscheid gemaakt tussen verkoop in verkoopruimten en verkoop buiten verkoopruimten. Bij verkoop buiten verkoopruimten heeft u als consument recht op 14 dagen bedenktijd. Binnen deze periode kunt u de koop ongedaan maken. Let wel op: er zijn uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld op maat gemaakte producten of producten die snel bederven. Via de Autoriteit Consument en Markt (ACM) kunt u alle uitzonderingen op de bedenktijd terugvinden.

Hoe zit het precies?

Een winkel wordt gezien als een verkoopruimte, maar ook een stand op een beurs en een marktkraam vallen onder het begrip verkoopruimte waardoor de bedenktijd daar niet standaard geldt. Dit is zo omdat u er naartoe gaat om iets te kopen, anders dan bijvoorbeeld het geval is wanneer u op straat aangesproken wordt door een verkoper die iets aan u wil verkopen of wanneer u tijdens een busreis in een verkoopdemonstratie iets aangeboden krijgt. Het verkopen van producten in een winkel, bij een marktkraam of op een beurs valt onder de gewone uitvoering van het bedrijf; het bedrijf biedt op die wijze zijn producten aan. Wanneer u een product op een beurs koopt, zit u dus aan de koop vast.

Ruilen is geen recht

Bij sommige verkoopruimten is het mogelijk uw product te ruilen of uw geld terug te krijgen wanneer u zich bedenkt, maar dit is niet altijd het geval. De verkoper in een verkoopruimte is hiertoe niet verplicht. Ruilen wordt namelijk gezien als een service die een verkoper aan zijn klant verleent; het is geen recht. Wanneer u een product op de 50PlusBeurs heeft gekocht, heeft u niet standaard recht op een bedenktermijn. Dit betekent dat u, als u spijt heeft van uw aankoop, aan de koop vastzit en deze niet meer kan annuleren.

Wel een goed product?

Ons advies is om bij twijfel over het product vooraf aan de verkoper te vragen of u de koop ongedaan kunt maken, of u daarbij uw geld terugkrijgt of moet ruilen tegen een ander product en aan welke voorwaarden er op dat moment moet worden voldaan. Let op: wanneer uw product beschadigd of kapot is of binnen korte termijn kapot gaat, heeft u wel recht op een nieuw product of op reparatie. U heeft namelijk recht op een goed product. Bij vragen kunt u ons bellen in het spreekuur.

Geef een reactie