Promovendum

Rogier de Haan: ‘Promovendum weigert gestolen auto te vergoeden’

Voor wie een nieuwe auto koopt, is een diefstalverzekering eigenlijk een must. Zo ook voor de heer Van den Broek. Eind 2021 koopt hij een nieuwe Toyota. Voor 49.865 euro. Hij sluit een allriskverzekering af bij Promovendum. Met diefstaldekking. Als de auto september 2023 vanaf zijn eigen oprit gestolen wordt, schakelt Van den Broek meteen de verzekeraar in.

Promovendum onderzoekt de zaak en besluit niets uit te keren. De verzekeraar stelt zich op het standpunt dat de gestolen Toyota had moeten zijn uitgerust met een ‘Klasse 3 Alarm’. En dat was niet het geval. Die voorwaarde hanteren ze voor auto’s met een nieuwwaarde van meer dan 50.000 euro.

‘We hebben het bandje nog’

“Dan zijn we er snel uit”, zegt Van den Broek: de auto had net géén 50.000 euro gekost. Promovendum antwoordt dat zij uitgaat van de nieuwwaarde die de RDW hanteert, en die ligt net bóven de 50.000 euro. Als Van den Broek opmerkt dat dat niet blijkt uit de voorwaarden, wijst Promovendum hem op het polisblad. Daar staat een clausule in dat de auto moet zijn uitgerust met een ‘Klasse 3 Alarm’. Van den Broek voelt zich belazerd; toen hij de verzekering afsloot, had het cruciale belang van dat alarmsysteem op zijn minst met hem besproken moeten worden. Volgens hem is dat niet gebeurd. Maar ook hierop heeft Promovendum een antwoord. Ze hebben een bandopname bewaard van het telefoongesprek waarin de verzekering werd afgesloten. Dat hebben ze 2 keer teruggeluisterd. En wat blijkt: het alarmsysteem is wel degelijk besproken. Promovendum houdt de hand stijf op de knip.

Tóch betalen, uit coulance

Ondertussen heeft Van den Broek contact opgenomen met ons. We gaan hier samen met het programma Meldpunt mee aan de slag. Dat telefoongesprek zou weleens cruciaal kunnen zijn. We vragen Promovendum om de bandopname naar ons toe te sturen. Op grond van de AVG heeft Van den Broek daar recht op. Promovendum werkt hier niet aan mee. Van den Broek biedt aan om dan maar zelf bij Promovendum langs te komen, om het te beluisteren. Ondertussen werken wij stevig door aan de uitzending van Meldpunt. Daags voor de televisieopnames meldt Promovendum zich. Ze hebben de bandopname een 3e keer beluisterd. En jawel: ze gaan de 50.000 euro tóch vergoeden. Uit coulance. Blijdschap, verbazing en toch ook verontwaardiging wisselen elkaar bij ons af.

Gewoon gelijk!

Na de uitzending van Meldpunt hoort Van den Broek op het kantoor van Promovendum alsnog het bewuste telefoongesprek terug. Hij hoort daarin de medewerkster vragen, zonder uitleg te geven, of de auto ook een ‘Klasse 3 Alarm’ heeft. Waarop Van den Broek antwoordt: “Ja, dat denk ik toch wel, er zitten allerlei nieuwe snufjes op…” De medewerkster reageert: “O, dat zal dan wel zo zijn.” Waarop ze ‘Klasse 3 Alarm aanwezig’ aanvinkt. Niks coulance dus. Van den Broek had gewoon gelijk. Eerder dit jaar kreeg het concern waar Promovendum onderdeel van is een miljoenenboete van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), vanwege onder meer misleiding rondom het afsluiten van verzekeringen. Promovendum geeft aan dat deze zaak daar niets mee te maken heeft.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

Geef een antwoord