Bromfietsverzekering

Rogier de Haan: ‘Bromfietsverzekering over de kop’

In de keuken van de familie De Rouw staat een brommer. Een Batavus Batavette Mini uit de jaren 60. De brommer zit al heel lang in de familie. De verzekering loopt bij Unigarant. De premie bedraagt zo’n 50 euro per jaar. Voor een dierbaar familiestuk zijn dat de kosten niet. Daar lijkt verandering in te komen als meneer De Rouw een brief ontvangt over de brommer.

De brief is afkomstig van Amstelgeld, de tussenpersoon voor de brommerverzekering. Amstelgeld vertelt in de brief tot nog toe betaald te worden uit een provisie van de verzekeraar. Deze rekent de kosten natuurlijk door in de premie. Oftewel: meneer De Rouw betaalt de provisie.

Tekenen bij het kruisje…

Aan die constructie kleven belangrijke nadelen voor meneer De Rouw, legt Amstelgeld uit: meneer De Rouw weet niet hoeveel provisie hij betaalt, en wat hij daarvoor mag verwachten. Gelukkig geeft Amstelgeld in dezelfde brief ook meteen de oplossing voor dit probleem: voortaan gaat meneer De Rouw rechtstreeks aan Amstelgeld betalen. Voor slechts € 4,95 per maand heeft hij dan een service-abonnement bij Amstelgeld.

En dat is niet niks, want Amstelgeld checkt dan bijvoorbeeld 1 keer in de 3 jaar of de premie en de voorwaarden nog wel passend zijn. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgt meneer De Rouw maximaal 20 procent korting op de verzekeringspremie. Het enige wat hij moet doen, is een incassomachtiging ten name van Amstelgeld tekenen.

Die vlieger gaat niet op

Helaas voor Amstelgeld kan meneer De Rouw rekenen. 20 procent premiekorting levert € 10 per jaar op. Daartegenover staan de kosten van het service-abonnement, bijna € 60 per jaar. Dat is meer dan hele verzekeringspremie. Dit service-abonnement is dus niet in het belang van meneer De Rouw, maar van Amstelgeld: dat verdient hiermee simpelweg meer geld aan de brommerverzekering. De Rouw tekent dan ook geen incassomachtiging. Daarop stuurt Amstelgeld een nogal dwingende herinneringsbrief. Meneer De Rouw kan kiezen, is de boodschap: óf hij tekent deze week nog de incassomachtiging, óf hij moet het service-abonnement een jaar vooruitbetalen, plus administratiekosten.

Boos neemt meneer De Rouw contact op met Amstelgeld: hij is niet gek, dus hij wil geen service-abonnement. Amstelgeld haalt bakzeil. De premie blijft gewoon € 50, inclusief de provisie.

Verplichten mag niet

Wat Amstelgeld hier deed, is niet in orde. Een service-abonnement aanbieden mag, maar het mag nooit worden verplicht. En de kosten moeten altijd opwegen tegen de voordelen. Meneer De Rouw is natuurlijk niet de enige verzekerde die deze brieven van Amstelgeld heeft ontvangen. Velen zullen de incassomachtiging getekend hebben, omdat hen geen keuze werd voorgelegd. Wij verwachten dat daar nogal wat mensen tussen zitten die eigenlijk helemaal niet zo’n service-abonnement willen. Mocht u ook zo iemand zijn: wij zijn benieuwd naar uw ervaring. En voor de duidelijkheid: u bent vrij om u te verzekeren bij wie u maar wilt, met of zonder tussenpersoon, met of zonder service-abonnement. En met of zonder Amstelgeld.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

(Bron: MAX Magazine. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie