Pinpas gestolen: wie betaalt de schade?

Maar al te vaak schuiven banken de schuld in de schoenen van hun klanten als van hun rekening met een gestolen pinpas duizenden euro’s worden ontvreemd. De gedupeerde cliënt zou zelf ‘grof nalatig’ zijn geweest.

Mevrouw Van der Zande was na het boodschappen doen naar huis gegaan. Ze zette haar handtas in de keuken neer. Toen ze ‘s avonds haar tas zocht, bleek die te zijn gestolen. Een probleem, want in de tas zat haar portemonnee. En in die portemonnee zat haar pinpas. Ze liet de pas meteen blokkeren, maar het kwaad was al geschied. De dief had er maar liefst 2.750 euro mee gepind.

De heer Friedenberg werd afgeleid tijdens het pinnen bij een pinautomaat. Zonder dat hij het doorhad, had een dief vliegensvlug zijn pinpas omgewisseld met een waardeloze pas. Toen de heer Friedenberg doorkreeg wat er gebeurd was, liet hij zijn pas meteen blokkeren. Helaas: de dief had al 1.250 euro gepind.

Zowel mevrouw Van der Zande als de heer Friedenberg had de diefstal meteen bij de bank gemeld en aangifte gedaan bij de politie. Toch weigerde de bank in beide gevallen het geld te vergoeden. Volgens de bank had mevrouw Van der Zande haar huis op slot moeten doen. De heer Friedenberg had zich niet moeten laten afleiden. Beiden belden vervolgens naar ons spreekuur.

Hoe zit het juridisch?

Als uw pinpas of creditcard wordt gestolen, moet u deze gelijk laten blokkeren. Doet u dat, dan is de bank aansprakelijk voor eventuele schade, ook al is die ontstaan vóór het moment van blokkeren. Alleen het eigen risico van 150 euro komt dan voor uw rekening. Dit is alleen anders als u zelf grof nalatig bent geweest. Maar de bank moet dat bewijzen.

Pinnen in Spanje

Helaas zien wij regelmatig dat de bank al te gemakkelijk concludeert dat de klant zelf grof nalatig is geweest. Zo hebben wij een aantal zaken in behandeling van mensen die op vakantie in Spanje zijn beroofd van hun pinpas, waarmee meteen grote bedragen zijn gepind. De bank concludeert steeds dat men de pincode wel op een papiertje zal hebben geschreven, terwijl onze cliënten dat bij hoog en bij laag ontkennen. Wij vinden dat de banken in deze zaken de schuld te gemakkelijk in de schoenen van de klant schuiven. Wij zijn op dit moment druk bezig het probleem in kaart te brengen en de betrokken cliënten te helpen. Heeft u een soortgelijke ervaring? Meld het ons, dan beoordelen we ook uw zaak! Mevrouw Van der Zande en de heer Friedenberg hebben we goed kunnen helpen. We startten een klachtprocedure. In beide gevallen kregen we gelijk. Zowel mevrouw Van der Zande als de heer Friedenberg kreeg het gestolen geld alsnog terug van de bank.

Geef een reactie