Oad reizen failliet, wat zijn uw rechten?

Een van de grootste reisorganisaties van Nederland is failliet. Oad vroeg het eigen faillissement aan en werd op 25 september 2013 failliet verklaard. Ze hebben geen weerstand kunnen bieden tegen de crisis. Dat heeft grote gevolgen voor hen, maar zeker ook voor u als consument.

Op het moment van faillissement waren ongeveer 7.000 mensen op vakantie met Oad. Maar liefst 80.000 personen hebben een toekomstige reis bij het bedrijf geboekt! Misschien bent u wel een van de betrokkenen. Gelukkig heeft u geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij het ANVR en de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). De SGR speelt voor u nu een cruciale rol..

Waar heeft u recht op?

Was u tijdens het faillissement op vakantie en heeft u daar opnieuw moeten betalen, dan kunt u die kosten claimen.
• Moest u vervroegd terugkomen, dan kunt u de gemaakte kosten terugkrijgen
• Als u een aanbetaling heeft gedaan, kunt u die retour vragen
• Heeft u de gehele reissom al voldaan, dan kunt u die ook terugvragen

U kunt dit doen door naar www.sgr.nl te gaan. Onder het kopje ‘schade claimen’ kunt u een schadeformulier aanklikken. U vult dit in en stuurt dit met alle reisbescheiden en eventuele facturen op naar het daar genoemde adres.

Toch nog op reis?

De curator is op dit moment in contact met allerlei partijen. De inzet is om uw reis op exact dezelfde manier toch aan te bieden. Er worden mogelijkheden bekeken om een doorstart te maken. Uw reis kan dan op dezelfde manier doorgaan. Er wordt ook bekeken of andere reisorganisaties de reizen wellicht kunnen overnemen onder dezelfde voorwaarden. Mocht dit lukken, dan kunt u gewoon op reis gaan. Let op, het gaat hier om exact dezelfde reis. U hoeft geen genoegen te nemen met een andere reis. U heeft dan gewoon recht op uw geld terug!  Doe in geen geval meer een betaling aan Oad voor nog niet aangevangen reizen. Alle betalingen ná 25 september 2013 worden niet meer door de SGR gegarandeerd!

Geboekt bij een van de reisbureaus van Oad?

Oad bestond uit verschillende onderdelen. Eén daarvan was Globe reisbureaus. Misschien heeft u daar een reis geboekt via een andere touroperator (die niet tot de Oad Groep behoort), bijvoorbeeld met Neckermann. De touroperator zal de reis gewoon uitvoeren zoals afgesproken! Eventuele restbetalingen die u nog moet voldoen, worden rechtstreeks overgemaakt aan de betreffende touroperator.

De ontwikkelingen kunnen zo snel gaan, dat op het moment dat u dit leest, de situatie al weer gewijzigd is. SGR publiceert op www.sgr.nl de meest actuele informatie. Ook de curator doet zijn best om u zo goed mogelijk te informeren. U vindt de meest actuele gegevens op de www.oad.nl. Mocht u andere vragen hebben, bel dan gerust met ons spreekuur!

Geef een reactie