Mediatijd blijft al jaren stabiel

“Niemand kijkt meer tv en luistert radio.” Je hoort het vaak om je heen, op verjaardagsfeestjes bijvoorbeeld. Laat mij u dit vertellen: niets is minder waar. En dat is ook nog eens met actueel onderzoek aangetoond.

Media:Tijd 2018

Vlak voor Koningsdag is het rapport Media:Tijd 2018 gepubliceerd, gebaseerd op de informatie van bijna 3.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder die een week lang minutieus bijhielden hoe zij hun tijd spendeerden. Om maar meteen met een opmerkelijke bevinding te beginnen: hoewel het medialandschap sterk in verandering is, blijft de tijd die we met elkaar aan media besteden al jaren gelijk: gemiddeld 8 uur en 23 minuten per dag zijn we al dan niet actief bezig met media. Dat doen we vaak in combinatie met andere activiteiten, zoals bijvoorbeeld luisteren naar de radio terwijl we aan het werk zijn. De tijd die we louter en alleen aan media besteden, bedraagt zo’n 3 uur en een kwartier per dag.

Slapen doen we het liefst

Wat onze meest tijdrovende activiteit is? Slapen! Gemiddeld doen we dat maar liefst 8 uur en 49 minuten per etmaal. Ouderen slapen het kortst – ruim een halfuur korter dan 13- tot 34-jarigen – en mannen slapen gemiddeld een kwartier korter dan vrouwen. Vergeleken met andere leeftijdsgroepen spenderen ouderen de meeste tijd aan media; bij 65-plussers is dat precies 5 uur per dag, bij jongeren de helft minder: 2 uur en 24 minuten.

Langer luisteren

Vergeef me een grapje: mannen zijn beter in luisteren dan vrouwen. Nou ja, dagelijks luisteren ze in elk geval bijna 40 minuten lánger dan vrouwen. Niet alleen naar de radio, ook naar eigen muziek of een online muziekdienst als Spotify. Vrouwen en 13-34-jarigen besteden de minste tijd aan media. Mannen en de oudere groepen liggen boven het gemiddelde. De mediatijd neemt toe naarmate de doelgroep ouder is (50-64 jaar: 9 uur 6 minuten) en zwakt iets af bij mensen boven de 65 jaar: 8 uur 53 minuten. Een onderzoeksgegeven dat voor een ouderenomroep als MAX natuurlijk zeer relevant is.

‘Nu komt het niet uit’

Je hoort de laatste tijd vaak dat ‘uitgesteld kijken’ zo’n enorme vlucht heeft genomen. Daarmee wordt bedoeld dat een tv-programma niet op het moment van uitzending live wordt bekeken, maar op het moment dat het de kijker het beste uitkomt. Daarbij wordt bij wijze van voorbeeld de eerste aflevering van De Luizenmoeder genoemd. Die behaalde op de zondag van uitzending ‘slechts’ 750.000 kijkers. Een week later hadden evenzoveel kijkers – daartoe getipt door enthousiaste kijkers ‘van het eerste uur’ – de aflevering uitgesteld bekeken en stond de teller op ruim 1,5 miljoen. Zo vult tegenwoordig het non-lineaire televisiekijken het lineaire kijken aan. Het gemiddelde volume van uitgesteld kijken ligt overigens een stuk lager dan bij De Luizenmoeder. Dat was daar wel erg extreem. Gemiddeld is het 25 minuten tegen 2 uur en 5 minuten live kijken (dat was 5 jaar geleden nog 2 uur en 31 minuten). De totale kijktijd is ten opzichte van 2015 nagenoeg gelijk gebleven en komt uit op 3 uur en 5 minuten in 2018. De daling van de live kijktijd wordt dus volledig gecompenseerd door uitgesteld kijken, online videodiensten (Netflix, Videoland) en in mindere mate overig kijken zoals YouTube.

Traditionele dragers

Van alle media-activiteiten is het kijken nog het meest traditioneel; 89 procent van de ‘kijktijd’ gebeurt op een televisietoestel. Dat toestel is in de loop der jaren wel steeds ‘slimmer’ geworden, maar staat meestal nog steeds in de huiskamer. Lezen gebeurt voor een derde vanaf het scherm en nog maar 67 procent van papier. De groepen boven de 50 jaar hebben een duidelijke voorkeur voor lezen van papier. En luisteren doen we voor 65 procent via een traditionele drager. Het aantal dragers om te kunnen luisteren is legio; de tijd dat mensen alleen een radiotoestel gebruiken om naar de radio te luisteren ligt ver achter ons. Toch is de vaste radio, cd-speler of stereo-installatie nog steeds de grootste drager van audio, op afstand gevolgd door de autoradio (die op de hielen wordt gezeten door de smartphone).

Hoezo dood?

Dus mocht u binnenkort op een feestje geconfronteerd worden met iemand die stellig beweert dat tv en radio ‘dood’ zijn, dan kunt u dat nu nuanceren: de mediatijd is stabiel, al vindt er wel een verschuiving plaats naar andere vormen van mediagebruik. Maar we kijken nog steeds naar de televisie en luisteren nog gewoon naar de radio.

Geef een reactie

Reacties (11)

  1. oosterwijck says:

    Mediatijd is reclametijd! … Tussen de reclameboodschappen door (die voor een belangrijk deel gevuld worden met onnodige, onnuttige brillenreclame, op kosten van de ziekenfondsverzekerde consument) kan de Nederlander naar oude en meerdere malen herhaalde Amerikaanse shit-films/shit-series kijken (vol moord en doodslag). Af en toe wordt de kijker verrast op een nieuwe boeiende film. Het merendeel van het publiek, kijkt naar actualiteitenprogramma’s en nieuwsuitzendingen, beiden vergeven zijn van fake nieuws. …. En om het gepeupel af te houden van een duidelijke politieke mening, wordt de kijker vergeven van gemanipuleerde voetbalwedstrijden, gemanipuleerde wielerwedstrijden en andere corrupte sport onzin, gevolgd door nabeschouwingen en voorbeschouwingen. Geen wonder dat steeds meer mensen afhaken van de bestaande media.

    1. B.Harmsen says:

      Beste hr. Oosterwijck wat zult u zware dagen hebben en niet keer iets vrolijks mee maakt.

      Gelukkig heb ik afgelopen dinsdag/woensdag/donderdagavonden mij prima vermaakt met de vertoonde voetbal wedstrijden incl. voor/nabeschouwingen en dat na de hele dag fijne muziek etc. op radio 5 en tussendoor ook nog eventjes genoten van mijn dagelijkse wandeling.

      Zie toch eens de positieve kanten van het leven en zie niet alles zwartwit.

  2. MHGM Florax says:

    Bravo meneer Harmsen, when you meet negative people, don’t walk away from them, run from them! 🙂

  3. Pukkel47 says:

    Wat een azijnzeiker die Oosterwijck met ck. Je hoeft niet te kijken hoor, muziek luisteren is ook erg mooi, er zijn zoveel goede zenders in Nederland, dat je je geen dag hoeft te vervelen. Nee politiek, dat is fake nieuws.

  4. oosterwijck says:

    Nu komen de reacties. Als je aan koning voetbal komt. Of is het God voetbal? in ieder geval het heilige vuur, dan worden ze wakker. Alle voetbal idioten, die veel te dure toegangsbewijzen kopen om een paar zwak begaafden achter een bal aan te zien rennen voor een salaris van €125 miljoen per jaar (zonder sponsorvergoedingen). Verder is er géén onderwerp wat ze interesseren.

  5. Rien6 says:

    De radio heeft bij ons maar 1 zender en dat is op 1. Vroeger hadden we de piraten. Toen hadden we nog veel diverse muziek,maar als ik vandaag ga shoppen zijn alle zenders ongeveer gelijk.
    Wij hebben geen kabel of glasvezel,dus is het behelpen. Gelukkig hebben we op TV gebied cannal-digitaal. Maar hoe lang nog?De glasvezel is in opkomst. de tijd zal het leren

  6. Jan den Uijl says:

    Beste meneer Oosterwijck uit u reactie blijkt dat u wel een heel erg negatief persoon bent, ik vraag mij af of u wel een plezierig leven hebt.

    1. oosterwijck says:

      Geachte Jan den Uijl,
      Ik heb heel veel plezier in mijn leven. Ik wandel veel, in natuurgebieden, zowel in Nederland als in Belgie, met mijn vrouw. We genieten van onze tweede woning in Belgie, in hartje Dendermonde. Maak regelmatig uitstapjes met mijn kinderen en kleinkinderen (deze week naar het safaripark in Hilvarenbeek). We gaan elk jaar een maand naar Benidorm en een maand naar Yerevan (Armenie). Ik schrijf boeken ver de “Industriele Revolutie”. Ik restaureer oude motorfietsen. Maar als U bedoeld, dat genieten betekend: Elk weekend naar gemanipuleerde voetbalwedstrijden kijken en naar Amerikaanse shit-films, dan geniet ik inderdaad niet.

    2. oosterwijck says:

      Geachte Jan den Uijl,
      naast al dat plezier in mijn leven, maak ik me druk over mishandelde bejaarden, dakloze tieners, uitkeringsgerechtigden, pensioendiefstal, corrupte regering en noem zelf maar een maatschappelijk onderwerp. Terwijl de meeste randdebielen denken: “Laat een ander zich maar druk maken en inspannen over mijn gekorte en gestolen pensioen, ik kijk wel foeballe”. Die randdebielen, maken zichzelf wijs, dat ze plezier in hun leven hebben, terwijl ze eigenlijk niets een leven hebben.

  7. Weerhier says:

    de mooiste tijd voor mij ie tijdens de ochtend-dialyse, radio 4, dan gaat het wat sneller voorbij,
    maar ook thuis maakt de radio overuren.
    TV is wat minder, maar dan toch ’s avonds. Vertrouwde programma’s. Maar door al mijn beperkingen is de interesse danig geslonken. Keukengedoe is niks voor mij, zo ook reizen, die ik toch nooit meer zal kunnen maken. Vanwege mijn rolstoel vrijheid (?) en die dialyse.
    B. Ruigrok (87)

  8. oosterwijck says:

    Geachte heer B. Harmsen,
    Ik kan u gerust stellen, ik heb helemaal geen zware dagen, elke dag is voor mij een vakantiedag. Ik maak elke dag iets vrolijks mee. Met familie, buren en vrienden. Ik geniet elke dag, samen met mijn vrouw van volledige vrije tijd, voldoende pensioen, van leuke dingen doen. Ik geniet van mijn financiele hulp (10% van mijn pensioen) aan een familie in Armenie, die daarmee de kinderen kunnen laten studeren. Het betekend niet, als ik mee denk, aan de korting op de pensioenen, de besparing op de zorgverzekering, op de sluiting op de zorginstellingen, het naar huis sturen van gevaarlijke gekken die een TBS maatregel nodig hebben, en alle andere shit in dit verkeerd bestuurde land, door de VVD, dat ik alleen maar azijn pis. Het betekend niet dat ik, omdat ik niet van (gemanipuleerd) foeballe houd, niet geniet vol van het leven.