Schiphol

Jeanine Janssen: ‘Schiphol verlengt compensatieregeling’

Opnieuw stonden er lange rijen voor de security op Schiphol afgelopen week. Wederom misten mensen hun vlucht. Ook werden er vluchten geschrapt. FNV stelt dat het komt doordat de zomerbonus van de werknemers is geschrapt. Schiphol zelf zegt dat het meerdere oorzaken kent. Ook aanhoudende, onverwachte drukte in samenhang met aantallen passagiers die pas laat worden doorgegeven door de luchtvaartmaatschappijen zijn volgens hun debet aan het probleem.

Regeling liep eerder af

De eerdere regeling kwam tot stand nadat veel mensen dit voorjaar en zomer als gevolg van lange wachtrijen voor de securitycheck hun vlucht hadden gemist en kosten hadden gemaakt. We maakten in MAX vakantieman bekend dat we een proefproces ging starten. Daarna nam Schiphol contact op en kwam een regeling tot stand. Mensen die hun vakantie in duigen zagen vallen konden de kosten van de vlucht, hotelovernachtingen, excursies en andere bijkomende kosten bij Schiphol indienen. Ook gemiste pakketreizen kwamen voor vergoeding in aanmerking. De regeling was afgebakend en liep van 23 april t/m 11 augustus. Inmiddels zijn 2.800 claims ingediend.

Overige dagen ook overwogen

Schiphol liet ons afgelopen week weten dat 12 september wordt toegevoegd aan de regeling. Ook deze reizigers kunnen vergoeding van de kosten vragen. Er zijn nog een paar andere data waarop het druk was op Schiphol. Schiphol kijkt op dit moment ook naar andere dagen waarop de regeling alsnog van toepassing kan worden verklaard. Wij vinden dat er een structurele regeling moet komen voor dagen waarop het misgaat.

Werk aan de winkel

Het blijft koffiedikkijken hoe de toekomst voor de reizigers die via Schiphol vliegen eruit gaat zien. Schiphol zegt dat ze op het moment alles inzetten. Met beveiligingsbedrijven, maar ook met de inzet inzetten kantoorpersoneel. Eén ding is zeker: voorlopig lijkt er nog geen sprake te zijn van langdurig zorgeloos reizen. Er is nog veel werk aan de winkel voor Schiphol!

Dien uw claim in

Consumenten die hun vlucht hebben gemist terwijl ze op tijd aanwezig waren, kunnen hun claim indienen via het formulier op schiphol.nl. Doet u dat ook als uw vliegdag officieel niet tot de regeling behoort. Meer informatie over de regeling staat op MAX vakantieman. Mensen van wie de claim wordt afgewezen kunnen dit ook melden op de site. Wij houden nauw contact met Schiphol over de uitwerking van de regeling.

Geef een reactie