contract

Hoe zeg je een abonnement of contract op?

Regelmatig ontvangt MAX Ombudsman vragen over het verlengen en opzeggen van abonnementen of contracten voor onder meer telefonie, internet en energie, maar ook van abonnementen op kranten, sportscholen en andere diensten.

Uit deze vragen blijkt vaak dat men de opzegregels onvoldoende kent, maar ook dat de regels niet altijd worden nageleefd. Zo meldde zich laatst een cliënt die door zijn sportschool werd gehouden aan een opzegtermijn van 3 maanden, terwijl hij een abonnement had voor onbepaalde tijd. Dat mag dus niet. Een opzegtermijn van ten hoogste 1 maand is toegestaan.

Graag informeren wij u daarom nog eens over de belangrijkste regels

1. Kern is dat u als consument een contract (of abonnement) dat stilzwijgend is verlengd, elke maand mag opzeggen (ongeacht de algemene voorwaarden). Bij verlenging van bijvoorbeeld een jaar kunt u het contract toch elke maand opzeggen. Het moet dan wel gaan om een voortzetting van uw oude contract. Wanneer u op een nieuwe aanbieding ingaat, geldt dit niet.

2. Een contract (of abonnement) voor bepaalde tijd mag wel automatisch verlengd worden naar een contract voor onbepaalde tijd. Het contract heeft dan geen einddatum en kan dan gewoon worden opgezegd met een opzegtermijn van maximaal 1 maand.

3. U kunt het door u afgesloten contract (of abonnement) op dezelfde wijze opzeggen als hoe het door u is afgesloten. Heeft u het contract bijvoorbeeld telefonisch afgesloten, dan kunt u het ook weer telefonisch beëindigen.

4. Opzeggen kunt u doen op iedere dag van de maand.

5. Voor het opzeggen van abonnementen op kranten, tijdschriften en nieuws- en weekbladen gelden andere regels. Wanneer uw krant, tijdschrift of blad minimaal 1 keer per maand verschijnt, geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Wanneer het minder dan 1 keer per maand verschijnt, geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden. Een abonnement mag wel steeds stilzwijgend worden verlengd voor de duur van maximaal 3 maanden en moet uiterlijk 1 maand voor het einde van die periode worden opgezegd.

6. Voor een lidmaatschap bij een vereniging gelden andere verlengings- en opzegregels. De regels over het opzeggen of stilzwijgend verlengen van uw lidmaatschap zijn terug te vinden in de statuten van een vereniging.

Tips

• Vraag altijd een schriftelijke bevestiging van uw opzegging. Dan heeft u altijd een bewijs.

• Indien u geen bevestiging ontvangt, controleer dan of de opzegging goed is gegaan.

• In de algemene voorwaarden van het bedrijf kunt u de opzegtermijn lezen. Let erop dat deze opzegtermijn klopt met de wettelijke termijnen!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Ga niet in zee met Tele2

    Ik heb een huis aansluiting internet besteld (maandelijks opzegbaar) bij Tele2 en die werd niet geleverd, op de afgesproken datum. Ik had geen internet huisaansluiting, maar kreeg wel een factuur. Daarop zocht ik, drie dagen lang, contact met de (helpdesk) info telefoonlijn van Tele2. Daar kreeg ik dagenlang een bandje te horen dat er nog 12 wachtenden voor mij waren. Er ging geen wachtende af en er kwam geen wachtende bij (drie dagen lang). Voor mij werd duidelijk dat ik bedrogen werd. Vervolgens zocht ik contact met de internetsite. Daar mocht ik een kwartier lang vragen beantwoorden, totdat de laatste vraag was: “wat is uw klanten nummer? ” Maar ik had geen klantennummer. Dat krijg je pas bij je eerste factuur (een maand later). Een postadres was niet te vinden. Vervolgens heb ik de consumentenbond benaderd. Daar kreeg ik te horen dat er ontelbaar veel klachten waren over Tele2. En dat ik beter mijn contract kon annuleren. Ik had 2 hele goede argumenten: Er is geen dienst/product geleverd, dus is er geen overeenkomst. En ik heb opgezegd, binnen de 2 weken bedenktijd. … Ook kreeg ik een postadres via de consumentenbond en de waarschuwing dat aangetekende brieven niet aangenomen worden door Tele2 en gewone brieven nooit aankomen. Tele2 heeft de tactiek om nieuwe klanten over de bedenktijd van 2 weken te manipuleren, zodat je vastzit aan een contract, dat nu ineens een jaarcontract blijkt te zijn. De consumentenbond heeft een kopie van mijn opzegging doorgestuurd naar Tele2, zodat ik bewijs had, bij een eventuele gerechtelijke procedure. Ik schreef een aangetekende brief en een gewone brief naar Tele2. Het antwoord van Tele2 was, op mijn opzegbrief was, … stilte … en een bandje in de telefoonbeantwoorder, met een nieuwe tekst: “Dit telefoonnummer is tijdelijk buiten gebruik, probeer het later nog eens”. … En mijn angstige vermoeden werd werkelijkheid. Na 2 weken kreeg ik eindelijk contact met de helpdesk en … Jawel hoor, ze hadden mijn brieven nooit ontvangen en ik zat vast aan een contract. … Volgens de woordvoerder kon het contract niet opgezegd worden, omdat ik over de 2 weken bedenktijd was. In een keer werd het jaarcontract in rekening gebracht en werd €288 afgeschreven van mijn rekening. … Daarop heb ik een klacht gemeld bij de geschillencommissie, Telcombedrijven. Dat werd een periode, van 4 weken lang brieven schrijven met toelichtingen en kopieen opsturen van bewijsmateriaal. Na vier weken werd een zitting gepland, die na nog eens 4 weken plaatsvond. Toen de zitting was geweest, werd er weer een termijn van 4 weken aangehouden, voor het nemen van een besluit. Die 4 weken zijn inmiddels verstreken, maar ik heb nog niets vernomen van de geschillencommissie. … Het zal me benieuwen. … Wel heb ik inmiddels vernomen dat Tele2 overgenomen is door T-mobil.

    koningconsument says:

    Meeste organisaties werken tegenwoordig erg goed mee met opzeggen. Ook voor bedrijven waar je dat niet verwacht. Er was iets mis gegaan met mijn opzegging voor mijn fitness abonnement (dat ik dus al tijden niet meer gebruik), maar dit werd alsnog met terugwerkende kracht geregeld omdat ik dit via opzeggen.nl had gedaan. Voor een donatie aan Greenpeace heb ik gebeld en werd mijn donatie per direct stop gezet. Ik heb dus goede ervaringen met opzeggen en raad het iedereen aan, bespaart veel geld!

    Elis says:

    Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op bij ma vandaag

      MAX Vandaag says:

      Beste Elis, bedankt voor uw bericht. Welk lidmaatschap wilt u precies opzeggen? De nieuwsbrief van MAX Vandaag kunt u opzeggen door onderin de nieuwsbrief op opzeggen te klikken. Gaat het om één van de andere diensten van MAX, dan kunt u eventueel ook contact op nemen met onze collega’s van de publieksservice. U kunt hen op verschillende manieren bereiken: https://www.maxvandaag.nl/contact/ Vriendelijke groet, webredactie MAX Vandaag.