garantie

Garantie binnen 6 maanden

“Ik kocht 5 maanden geleden een bankstel. Inmiddels is de zitting waar mijn man altijd zit al doorgezakt. Het bedrijf zegt dat we moeten wisselen van zitplek, want dit is eigen schuld. We krijgen geen enkele tegemoetkoming en we moeten maar bewijzen dat het een slecht bankstel is.”

U hebt recht op een deugdelijk product. Een bankstel dat na 5 maanden al doorzakt is dat niet. Bovendien stelt de wet dat als een product binnen 6 maanden mankementen heeft, het vermoeden bestaat dat het product ondeugdelijk is. Dat houdt in dat de bewijslast binnen die 6 maanden is omgedraaid, oftewel: de winkelier zal dus moeten bewijzen dat uw bankstel goed is. Deze bewijslast gaat ver. Een eerder uitspraak van de rechter stelde dat een winkelier erg goed moet onderbouwen dat het product goed is. Een simpele stelling dat het niet anders kan dan dat het ‘eigen schuld’ is, is zeker niet genoeg.

Wat kunt u doen?

  • Stuur een aangetekende brief waarin u stelt dat de winkelier u garantie moet bieden. Zet daarin een uiterste datum dat de winkelier moet reageren, zie de voorbeeldbrief
  • Krijgt u geen reactie dan kunt u kijken of het bedrijf is aangesloten bij de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW). U kunt dan naar de Geschillencommissie.
  • Is het bedrijf niet aangesloten bij de CBW, dan kunt u ons bellen op in het telefonisch spreekuur.

Waarop heeft u precies recht?

  • U heeft in eerste instantie recht op herstel van de schade (in dit geval: de verzakking).
  • Lukt dat niet, dan heeft u recht op vervanging. Het moet dan wel gaan om een vergelijkbaar product. U hoeft bijvoorbeeld geen genoegen te nemen met een groen bankstel als u juist heeft gekozen voor het mooie MAX-oranje.
  • Kan het bedrijf u geen vervangend artikel bieden, dan heeft u recht op uw geld terug. Is het product al ouder, dan moet u wel rekening houden met een percentage afschrijving.

Meer informatie

Zie voor meer informatie de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) en de Geschillencommissie.

Geef een reactie