Doorbetalen na afloop van telefooncontract?

Mevrouw Van de Velden zit al jaren naar tevredenheid bij haar telecomprovider. Dit verandert echter met de verlenging van haar abonnement. De factuur is veel hoger dan verwacht: in plaats van 16 euro moet ze nog eens 18 euro per maand extra voor het toestel betalen. Erg vreemd, want het toestel had ze al 2 jaar en was al afbetaald.

Op 3 juni 2016 had mevrouw Van de Velden een tweejarig contract afgesloten met een nieuw toestel, de Samsung Galaxy S5 Neo. Dit toestel functioneerde niet. Zij heeft toen direct gebeld en een ander toestel gekregen, de Samsung Galaxy S6. Afgelopen mei was het toestel afbetaald en voor het verlengde abonnement zou ze alleen nog 16 euro aan abonnementskosten hebben. Tot haar verbazing moest ze weer toestelkosten betalen. Zoals wij het beoordelen, is er op 3 juni 2016 onterecht een nieuw contract opgesteld voor de Samsung Galaxy S6 met ingangsdatum 20 mei 2018. Contact met de provider bevestigde ons vermoeden. Het oude abonnement met het Samsung Galaxy S5 toestel had geannuleerd moeten worden en het nieuwe abonnement met de Samsung S6 had daarvoor in de plaats moeten komen.

Duurder toestel

De provider heeft na onze bemiddeling het contract alsnog aangepast. Wel moet mevrouw Van de Velden nog een bedrag betalen voor haar toestel, omdat dit iets duurder is. De afgelopen 2 jaar is er namelijk afbetaald op het goedkopere, oorspronkelijke toestel. Uiteraard begrijpen wij dit, maar enige coulance was best op zijn plaats geweest.

Let op: inkomstentoets

Tegenwoordig zijn providers verplicht een zogeheten inkomens- en lastentoets uit te voeren, voordat zij een krediet voor een mobiele telefoon verstrekken. Daarmee moet worden bepaald of het verantwoord is om aan consumenten een krediet te verstrekken. Onderdeel daarvan is het opvragen van de kredietstatus bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit geldt voor alle mobiele telefoons met een waarde van meer dan 250 euro die op afbetaling worden gekocht. Ook moeten de kosten voor de telefoon apart worden vermeld van de abonnementskosten, zodat beter inzichtelijk is hoeveel het kost om een mobiele telefoon gespreid te betalen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Telecomproviders zijn per definitie criminele geldwolven. Dit tuig is maar in één detail geinteresseerd, de bankrekening van de klant. Alle andere zaken zijn niet van belang. Terwijl reviews op internet bol staan van fouten en oplichtingspraktijken, inclusief afperspraktijken, zie of hoor je nooit, van een voorbeeld, dat de klant te weinig in rekening gebracht werd, of méér kreeg als waar hij recht op had. Het altijd hetzelfde verhaal: klanten krijgen niet waarvoor betaald wordt en rekeningen zijn vaak te hoog. Ze beroepen zich altijd op een contract en wijken zelf af, van alle waarden en normen. De ergste telecomprovider is Tele2. Die heeft moeite met eerlijk zaken doen en heeft als bedrijfsmotto: “Waarom eerlijk zijn, als je ook kunt bedriegen”. Ik vind het een kwalijke zaak, dat consumentenprogramma’s, inclusief Omroep Max, de telecomcriminelen in bescherming nemen en nauwelijks of nooit, met kritische commentaren komen. Vandaag is er een uitzondering, maar nog wel wordt de naam niet genoemd (in bescherming genomen)