De Nederlandse Incassocentrale. Betalen of niet?

Er komen de laatste tijd veel klachten binnen van mensen die telefonisch benaderd worden om een ‘abonnement’ af te sluiten. Het gaat om een terugkerende dienst, waarbij u telkens een bepaalde site moet bezoeken om weer gebruik te kunnen maken van de aanbieding.

We hebben slimfruit.online gezien, maar ook ecodienst.online, buy2fly.nl, shopandfly.online, shoppendoejezo.com, weekendjegenieten.com, debestekorting.com en voordeligwinkelen.online. Allemaal bedrijven waar u opeens een contract mee zou hebben, zonder dat u dat zelf in de gaten heeft gehad.

Hoe gaat dat in zijn werk?

U wordt gebeld, er wordt u een aanbieding gedaan en u zegt bijvoorbeeld dat u eerst iets op papier wilt hebben. U geeft uw e-mailadres en enkele weken later worden bedragen van uw rekening afgeschreven. Gelukkig kunt u die laten terugboeken, maar dan volgen de aanmaningen. Die komen eerst nog van het bedrijf zelf. Maar al snel wordt de vordering doorgezet naar de Nederlandse Incassocentrale. Met de laatste probeert u op alle mogelijke manieren contact te krijgen, maar u krijgt geen antwoord. Plotseling krijgt u berichten van dagvaarding. Dan raakt u toch lichtelijk in paniek.

Alleen mét handtekening

Het was voor ons praktisch onmogelijk om contact te krijgen met het bedrijf. Uiteindelijk lukt dat toch per mail. Maar eigenlijk ontvingen we alleen maar nietszeggende antwoorden. We vroegen ze waarom zij contracten indienden die juridisch geen status hebben. Daar gingen ze ook niet op in. Want dat is wat u feitelijk heeft: een contract zonder juridische status. Sinds 2014 bestaat voor telemarketing het zogenoemde schriftelijkheidsvereiste: als u een dienst koopt via de telefoon, dan moet u met een handtekening toestemming verlenen. Alleen toestemming via de telefoon is niet voldoende!

Meld uw klacht

Inmiddels hebben we de toezegging van de Nederlandse incassocentrale dat iedereen zijn klacht kan melden bij hen via info@nederlandseincassocentrale.nl of info@mkbusiness.nu. Er zou dan serieus naar de klacht worden gekeken. We zijn benieuwd! (U kunt deze-brief als voorbeeld gebruiken.)

Eigenlijk hebben we daar niet zoveel vertrouwen in, omdat ditzelfde bedrijf 4 jaar geleden al soortgelijke zaken deed voor andere bedrijven die consumenten niet netjes behandelden. We vinden dan ook dat dit soort incassobureaus beter en eerlijker zaken moet gaan doen en dat de Autoriteit Consument en Markt ze zou
moeten beboeten. Dat hebben ze tot nu toe niet gedaan en daarom vragen we u om uw klachten bij ons te melden. Wij bundelen ze en sturen ze door naar de Autoriteit Consument en Markt. En mocht de Autoriteit niets doen, dan gloort er toch nog hoop aan de horizon. Christenunie en PvdA hebben een initiatiefwet ingediend die dit soort incassopraktijken tegen moet gaan. Zodra daar meer over bekend is, berichten wij u uiteraard. Tot die tijd hebben wij 2 adviezen:

  • Koop niks aan de telefoon.
  • Laat u niet intimideren en betaal niet aan dit soort bedrijven of incassobureaus.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. oosterwijck says:

    De schuld van dit probleem ligt bij de wetgeving. … Oplichters krijgen de vrije hand en worden zelfs bij wet beschermd. Incassobedrijven, gerund door criminelen gaan hun gang met bluf, agressie en intimidatie. Consumenten, zijn vogelvrij en worden onvoldoende beschermd en alleen als gevolg van protesten uit de samenleving. … Als aanbieders van goederen en diensten, die over de scheef gaan, onmiddellijk gearresteerd worden en in de gevangenis verdwijnen, is het binnen één dag geregeld. Als incassobedrijven, onmiddellijk opgerold worden en het personeel achter de tralies verdwijnen, is het in één dag geregeld. … Dan zal dit nooit meer plaatsvinden. Maar elke week weer opnieuw, besteden consumentenprogramma’s aandacht aan het fenomeen, telefonische verkoop. En elke keer weer, is het de consument die getergd wordt door het wettelijk systeem. …. Wanneer is de politiek heldhaftig genoeg om een sluitende wet te maken? Wanneer treedt Justitie op, met doelmatig straffen? …. Het antwoord ligt in de vraagstelling: De overheid is zelf een corrupt systeem en Justitie is een instrument om het systeem in stand te houden.

  2. spooky says:

    Via een vriendin hoorde ik dat haar collega gebeld werd door een bureau met allerlei vragen en op deze vragen heeft ze 3 keer JA gezegd en omdat ze dat gedaan heeft , zit ze nu aan een contract vast wat ze helemaal niet wil hebben.
    zo slinks gaan ze tegenwoordig al te werk , dus mocht je een of ander bureau aan de lijn krijgen zeg dan alleen mm, mm in plaats van ja ja ja want dan kunnen ze je niks maken want dan geef je nergens een opdracht voor want mm kan van alles zijn ja of nee
    ze zijn tegenwoordig zo geslepen dat je bv schriftelijk iets opgestuurd zou krijgen ,maar dat komt pas aan als je opzeg termijn al afgelopen is en dan zit je er aan vast Dat heb ik zelf mee gemaakt met Chasback korting ik zou na het telefonisch contact een brief krijgen met uitleg en had 10 dagen de tijd om me af te melden maar die brief kwam pas na 12 dagen dus toen ik me af wilden melden was mijn 10 dagen opzeg termijn al afgelopen en moest ik dus gewoon betalen want ik had me niet op tijd afgemeld !! kosten me toch 69 euro en zo gaan die mensen te werk als het hun maar geld opbrengt dan is het goed en je hebt geen poot om op te staan en telefonisch zijn ze niet te bereiken !!

  3. oosterwijck says:

    De beste remedie is om meteen het gesprek te verbreken en de telefoon afsluiten. Zonder ook maar één woord te uiten. … Heel vroeger, kwam de consument tot de ontdekking, dat hij een bepaald product niet kon missen, ging vervolgens sparen en zocht dan een winkel die het product verkocht. … Tegenwoordig word je telefonisch benaderd, om je een product aan te smeren, dat je niet eens kent, laat staan nodig hebt. Zonder dat je het wilt kopen, heb je het al gekocht, voordat je het beseft en wordt je vervolgens gedwongen om te betalen. Terwijl je daar eigenlijk geen geld voor hebt, dus moet je het lenen, of gaat het ten koste van iets anders, dat je eigenlijk wél nodig hebt. … Conclusie, … koop niets, waarvoor je (telefonisch) door iemand benaderd wordt, waar je niet zelf om gevraagd hebt.

  4. Ellenhoog says:

    Tja, een wijze les! Ook ik ben in 2016 benaderd door Buy2Fly, al noemde men zich aan de telefoon Shop and Fly. 5 september 2016 een welkomsbrief ontvangen, 9 september weer opgezegd. In januari 2017 een ‘dagvaarding’ ontvangen van de Nederlandse Incasso Centrale. In februari weer opgelost….. tot november 2017.

    Zaterdag 4 november werd ik gebeld door Mediation Agency BV over een openstaande rekening bij Buy2 Fly… Ja hoor, alweer. Maandag 6 november heb ik gebeld. Vriendelijke medewerker, totdat ik wilde uitleggen dat Buy2Fly en Shop to Fly een en dezelfde firma zijn. Toen ontspon zich een prachtig toneelstukje. Plotseling was ik een zeer onbeleefde klant (Ik had, tussen het eindeloze geratel van de medewerkster “Luister nou ‘ns even!”, gezegd), Mediation Agency ging sowieso niet in discussie met mensen (lijkt me lastig voor een bemiddelingsbureau) en ze ging direct het gesprek verbinden.

    Het ergste is, Dit houdt nooit op. Elke 6 of 7 maanden zal ik weer benaderd worden door een ander incassobureau, bemiddelingsbureau of iets dergelijks. Ik ken mensen bij wie dit al 7 jaar duurt. Tja, het is een goede les!