De hoofdprijs of een sigaar uit eigen doos?

Meneer Jacobsen uit Baarn boekte bij Cruise Travel een cruise van Costa Cruises: van Amsterdam naar de Noordkaap in Noorwegen. Het was een prachtige reis. Op de terugweg werd een loterij aangeboden. Hij kon een zevendaagse cruise op de Middellandse Zee winnen. Omdat hij zo genoten had van deze reis, kocht hij een lot voor 10 euro. En hij won! Maar de reis bleek niet gratis te zijn.

Enthousiast belde meneer Jacobsen op naar het nummer dat op zijn winnende lot stond. Toen begreep hij dat hij weliswaar de cruise had gewonnen, maar dat omvatte slechts een binnenhut en eten. Geen drank, geen fooien, geen vervoer er naartoe en geen verplichte toeslagen. Alles bij elkaar was hij voor eenzelfde soort reis bij een ander goedkoper uit zonder prijs dan mét prijs. Dat zat hem met name in de hoge ticketprijs. Hij sprak zijn verbazing hierover uit. Op het schip zaten ongeveer 2500 gasten en sommigen kochten volgens hem wel 10 loten. Tel uit je winst! Inmiddels is zijn waardebon verlopen.

Vrijblijvend

MAX Ombudsman nam contact op met Costa Cruises en legde de zaak voor. Wat is dit nou eigenlijk voor een prijs? Hun reactie: “De genoemde loterij vindt plaats op enkele schepen van onze vloot en wordt één avond per cruise georganiseerd in het theater volgend op onze shows, waarvan 2 zittingen zijn en dus ook 2 trekkingen en prijzen. Niet alle gasten wonen de show bij. Er zijn andere activiteiten of mensen geven de voorkeur aan een aperitief in een van de bars. Het aantal deelnemers is dus beperkt. De te winnen prijs wordt op voorhand bekend gemaakt en deelname is vrijblijvend. Indien gasten vragen hebben over de te winnen prijs kunnen ze te allen tijde terecht bij het animatieteam dat deze activiteit organiseert. Bij een cruise zijn alle maaltijden, animatie zoals live muziek, kidsclub, shows en de meeste faciliteiten inbegrepen. We vinden het zeer vervelend dat dhr. Jacobsen andere verwachtingen had en daardoor teleurgesteld is. Costa heeft hem alsnog aangeboden om de geldigheid van de gewonnen prijs te verlengen zodat hij nog ruim de kans krijgt om hier gebruik van te maken.”

Gelukkig

Ook namen we contact op met Cruise Travel, de organisatie waar de reis was geboekt. Ze gaven aan te betreuren hoe een en ander verkeerde verwachtingen had gewekt en boden aan om voor meneer Jacobsen een ticket te zoeken tegen een sterk gereduceerd tarief, zodat hij toch nog gebruik kan maken van zijn (bijna) gratis reis! Eind goed, al goed. Let dus goed op wat nu eigenlijk de prijs is die u kunt winnen als u aan een loterij meedoet!

Geef een reactie