Cisca Dresselhuys: ‘Zelfs de huisarts vraagt om een review’
Publicatiedatum: 6 augustus 2025
Omdat een goede vriendin na een verblijf in het ziekenhuis nog niet goed genoeg was om naar huis te gaan, volgde er opname in een revalidatiecentrum. En zo zat ik opeens diep in de wereld van goede en minder goede revalidatiecentra. Gelukkig had een andere vriendin goede verhalen gehoord over een in onze eigen woonplaats en bleek daar, wonder boven wonder, op korte termijn plaats te zijn.
Tevreden klant
Ik verdiepte me dus maar eens in de beoordelingen van dit centrum. Want zoals je tegenwoordig over van alles en nog wat beoordelingen kunt vinden op internet, is dat ook het geval bij revalidatiecentra. Gelukkig waren er veel tevreden klanten, die vertelden hoe goed ze hier geholpen waren. ‘Ik kwam er in een rolstoel binnen en ging er lopend weer uit’, meldde een ex-patiënt.
Reviews
Maar er waren ook vreselijke reviews, zoals de internet-beoordelingen officieel heten. ‘Zeer slecht, mijn moeder heeft er een poosje gewoond, het is een nachtmerrie, ik zou er nog niet dood gevonden willen worden op die vreselijke plek’, schreef iemand. En een ander: ‘Wat een slechte zorg bieden ze daar. Slecht en onvriendelijk personeel. Niet de zorg die een patiënt nodig heeft. Als je naar de wc moet, moet je wachten tot je aan de beurt bent in een volgende ronde. In het geval van mijn familielid was dat 3 uur. Schandalig. Het draait allemaal om de centjes. Ben je op zoek naar zorg, zoek dan even verder, want hier wil je niemand naar toe sturen’.
Iedereen vraagt om een beoordeling
Ja, dat roep je over jezelf af met het vragen om een beoordeling, dacht ik. Zelf gooi ik elk verzoek voor het geven van mijn mening onmiddellijk in de (digitale) prullenbak. En dat komt nogal eens voor, want werkelijk iedereen vraagt erom. Webwinkels, hotels, de glazenwasser, de Hema, de schilder, maar ook de zorgverzekeraar en de KPN , als je een keer te woord bent gestaan door een medewerker en geen robot. Maar ook medische klinieken, de tandarts, de chiropractor en de mondhygiëniste, allemaal willen ze een ster, het liefst 5.
Zelfs de huisarts wil een review
Van wie ik gelukkig nog nooit zo’n verzoek had gehad, was mijn huisarts. Dus keek ik laatst vreemd op, toen er in mijn inbox een mailtje van zijn praktijk zat. Dat gebeurt nooit, dus ik was nieuwsgierig wat er aan de hand was. Bleek het een verzoek voor een beoordeling te zijn, die hij nodig had voor zijn herregistratie als huisarts.
Omdat de bijgaande tekst nogal onbeholpen was, dacht ik: de praktijk is gehackt, dit is vast een of andere oplichter. Dus ik belde de assistente met de vraag of de praktijk mogelijk gehackt was. Even later kreeg ik het bericht, dat de mail inderdaad afkomstig was van mijn huisarts. Nadere info zou nog volgen. De huisarts zelf stond de volgende dag op mijn antwoordapparaat: hij had mijn oordeel nodig voor herregistratie.
Nou ken ik hem al 30 jaar, vanaf zijn eerste dag als huisarts, dus ik heb best een mening. Maar ik doe er niet aan mee, aan die review-gekte. Als er complimenten of klachten op z’n plaats zijn, geef ik die wel persoonlijk, nooit op internet.
Cisca Dresselhuys begint haar journalistieke carrière bij het dagblad Trouw. Van 1981 tot 2008, als zij met pensioen gaat, is Cisca hoofdredacteur van het maandblad Opzij. Ze ontvangt diverse onderscheidingen waaronder de Mercur d’Or/LOF Prijs voor haar verdienste voor het tijdschriftenvak. Ook schrijft Cisca verschillende boeken, waaronder Drukker dan ooit Werken na je 65ste. Want van stilzitten na haar pensioen is geen sprake. Samen met Jan Slagter is zij te horen in de podcast De Geboden van Slagter en Dresselhuys en ze schrijft columns hier op MAX Vandaag.
(Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.



Helemaal gelijk hoor. Je wordt er gek van en ik vrees dat er niets meegedaan wordt.
Ik heb al een aantal keren een review geschreven voor post.nl. De organisatie is n.l. niet per telefoon te bereiken. Zij gooien nl de pakketjes onbeheerd beneden in de hal van mijn flat. Ik ben invalide en en je weet niet altijd wanneer een pakketje afgeleverd wordt. Kortom ik kan niet elk ogenblik naar beneden. Een review help dus niet!!!
Sinds ik weet dat je online, tegen betaling!, natuurlijk gunstige reviews kunt kopen, doe ik er nooit meer aan mee. Ja, dat gebeurt helaas dus echt!! Niet dat iedereen hier aan mee doet, dat wil ik eigenlijk ook niet geloven, maar je weet gewoon niet meer wie/wat je nog kunt vertrouwen. Dat serieuze instanties deze blijkbaar ook gebruiken voor herregistraties van zorgverleners is ook wel heel naïef, gemakkelijk, maar zouden ze m.i. niet moeten doen. Uit eigen ervaring ondervonden dat jouw ongunstige review, in keurige bewoordingen, maar met dus slecht eindcijfer gewoon NIET geplaatst wordt. Na de nodige telefoontjes en lang aandringen uiteindelijk wel. En dat ging om een gerenommeerde zorginstelling, met een fantastisch hoge waardering….
Nog nooit heb ik online een review gegeven.
Goede wijn behoeft geen krans!
T is niet eerlijk dat n revieuw wat bedrijf niet zint niet geplaatst wordt! Vraag er dan niet om! Meerdere keren achter gekomen social deal spant de kroon diegene die het heeft geplaats kan t lezen maar niemand anders kan t lezen! Contact opgenomen krijg je als antw de aanbieder van de deal mag zelf bepalen of t geplaatst wordt!!!! Andere keer nam bedrijf contact met me op en of ik voor wat korting revieuw wilde weghalen???
ik ben er ook mee gestopt. Na een terecht slechte review kreeg ik een mailtje van het bedrijf wat het probleem was. Ik verwees naar de review omdat daar alles in stond. Nooit meer wat gehoord en de review werd nooit geplaatst. Later merkte ik dat alleen goede reviews worden geplaatst. Dus doe ik het nooit meer.
Ik begrijp de weerdtand. Maar het probleem begint bij de zorgverzekeraars. U huisarts is dit verplicht want kan anders niet declareren bij de verzekeraar. En door al dat administratie geneuzel zijn er veel huisartsen overbelast of gaan wat anders doen. In delen van Nederland zijn mensen huisartsloos