Spoedeisende hulp

Cisca Dresselhuys: ‘Op de spoedeisende hulp’

Onlangs belandde ik op een zondag op de spoedeisende hulp van het plaatselijke ziekenhuis. Ik was gevallen en had 2 bloedende wonden aan mijn hoofd, vlak naast m’n oog. Dat was dus wel een reden om daar even naar te laten kijken door een deskundige.

Ik was niet de enige

Mijn man is dan van het doortastende type, die rijdt linea recta naar de spoedeisende hulp zonder eerst de  huisartsenpost te bellen. Dus daar stond ik , bloedend en wel, voor de balie van de betreffende instantie. Ik was niet de enige die zondagmiddag. Veel ouders met een klein kind, een paar jonge mannen, die duidelijk gewond van een sportveld kwamen en nu door een ondersteunende vrouw in een rolstoel werden voortgeduwd en nog 2 bejaarde vrouwen, die volgens mij, net als ik, gevallen waren.

Toch op de spoedeisende hulp

Toen ik eindelijk oog in oog met de baliemedewerkster stond, kreeg ik te horen dat het druk was (dat had  ik zelf ook al gezien) en dat het dus beter was, dat ik eerst met de huisartsenpost zou bellen om me aan te melden. Ik maakte geen bezwaar,  maar waarom ik me telefonisch moest melden, terwijl ik voor haar neus stond, ontging me. Maar daarover een vraag stellen, was duidelijk niet aan de orde, want de dame had het druk genoeg en de verhalen over ziekenhuismedewerkers, die te zwaar belast zijn en ook nog vaak onaangenaam, zo niet bedreigend behandeld werden door hun klanten, stonden me helder voor de geest. Bij dat soort mensen wilde ik natuurlijk niet horen.

Mijn man nam de telefoonklus van me over. Hij moest eerst een hele rij keuzemenu’s doorworstelen en toen nog eens lang in een wachtrij staan voor hij iemand aan de lijn kreeg, die hem een lange lijst vragen stelde. Tenslotte moest ik zelf aan de telefoon komen om nog een en ander te vertellen, waarna ik te horen kreeg, dat  ik nu aangemeld zou worden bij de spoedeisende hulp (de dame achter de balie dus), waarna ik op de wachtlijst zou komen.

Gelukkig viel het mee en kan het altijd nog erger

Na anderhalf uur was ik eindelijk aan de beurt. Eerst kreeg ik een tetanusprik, waarna de dienstdoende arts constateerde dat er niets gebroken was, de wonden ontsmette en er 2 reuzepleisters opplakte. Met een paar snel opkomende blauwe plekken, zag ik er al snel uit als Mohammed Ali na een onfortuinlijk verlopen bokswedstrijd.

Toen ik de volgende dag een troostbosje bloemen voor mezelf ging kopen, vertelde de bloemiste me ook een fraai verhaal over haar belevenissen op de SEH. Deze winter belandde ze daar,  middenin de nacht, met een heftige niersteenaanval. Terwijl zij krom van de pijn op een bank in de wachtkamer hing, vroeg de receptioniste aan haar zus, die haar naar het ziekenhuis gebracht had . ‘En….heeft ze pijn ?” Het kan dus altijd nog erger.

Cisca Dresselhuys begint haar journalistieke carrière bij het dagblad Trouw. Van 1981 tot 2008, als zij met pensioen gaat, is Cisca hoofdredacteur van het maandblad Opzij. Ze ontvangt diverse onderscheidingen waaronder de Mercur d’Or/LOF Prijs voor haar verdienste voor het tijdschriftenvak. Ook schrijft Cisca verschillende boeken, waaronder Drukker dan ooit Werken na je 65ste. Want van stilzitten na haar pensioen is geen sprake. Samen met Jan Slagter is zij te horen in de podcast De Geboden van Slagter en Dresselhuys en ze schrijft columns hier op MAX Vandaag.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Adriana2 says:

    Het kan nog vele malen erger. Tijdens een vakantie in Frankrijk had ik ruim vijf uren wachttijd in een nare ongezellige wachtkamer waarvan uiteindelijk een kwartier zorgtijd. Een praktisch lege wachtkamer, geen spoedgevallen gehoord of voorbij zien komen. Gewoon wachten, wachten, wachten, met wat later een verstuikte enkel bleek met een behoorlijk trauma. Omdat het baliepersoneel uitermate onvriendelijk en ook spottend reageerde naar ons als toeristen, hebben we het wachten maar gelaten over ons heen laten komen. Het was een zaterdag, waren er geen artsen? Geen idee. Maar het was een rampzalig bedroevende ervaring. Gelukkig bleek de Franse apotheker waar we alle medicatie en hulpmiddelen moesten halen precies het tegenovergestelde te zijn. Vriendelijk en vakkundig en nam veel tijd om ons te helpen en alles uit te leggen.

    adaman says:

    Het kan ook beter.
    Wij waren op vakantie in USA toen onze zoon voedselvergiftiging had.
    Op 4/7 gingen wij naar de spoedeisende hulp.
    Bijna uitgestorven ivm de nat.feestdag
    ER ingereden en daar aan het infuus gelegd nadat ik zijn klachten had vermeld(zoon van 35 was helemaal de weg kwijt)
    Na 2 zakken infuus ( hij was uitgedroogd na de diarree die maar niet overging) kreeg zoon kleur op de wangen en vroeg of ik foto wilde maken, hij doet het weer dacht ik😉
    Na recept voor apotheek werd hij ontslagen en nooit de rekening ontvangen terwijl wij toch echt alle gegevens ingevuld hadden.
    Vriendelijke kundige mensen