Buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten

Meneer Torenvlied uit Hoogeveen ziet een advertentie van Stella Fietsen. Ze komen aan huis zodat hij thuis een fiets kan uitzoeken, ze leveren hem thuis af én de service doen ze ook nog eens aan huis. Perfect concept, denkt meneer Torenvlied en hij laat ze langskomen.

De dag dat ze hem bezoeken koopt hij een fiets met 5 jaar garantie. Hij ruilt zijn oude in en er blijft een bedrag over van 1.249 euro dat hij moet betalen. Maar als de fiets wordt afgeleverd, komt hij erachter dat er alleen op het frame 5 jaar garantie zit en op alle andere onderdelen slechts 2 jaar. Daar is hij het niet mee eens. Hij wil van de overeenkomst af.

Maar dat lukt niet. Meneer Torenvlied beroept zich op de wet die regelt dat mensen een overeenkomst die buiten een reguliere verkoopruimte is gesloten, binnen 14 dagen kosteloos af kunnen zeggen. Hij krijgt geen reactie op zijn mails en ook niet op zijn aangetekende brief. Daarop neemt hij contact met ons op.

Op welke overeenkomsten is de wet van toepassing?

U kunt denken aan de volgende situaties:
• Er komt een bedrijf bij u aan de deur om een offerte te maken voor kunststof kozijnen en u sluit ter plekke een overeenkomst.
• U loopt op straat en u wordt aangesproken om een abonnement te kopen en u zet ter plekke uw handtekening.
• U loopt in de stad, wordt aangesproken en diegene neemt u mee de winkel in om daar de overeenkomst te tekenen. Let op, hier kunt u wel een bewijsprobleem krijgen!
• Verkoopdemonstraties bij u in huis of bij een vriend of vriendin.
• Dagtochtjes waarbij u een demonstratie krijgt waar u producten kunt kopen.

En welke overeenkomsten niet?

U gaat naar de markt of een braderie waar u iets koopt. U heeft géén bedenktijd. Bestelbusjes of aanhangers op beurzen waar u zelf naartoe gaat. Dan is het de ‘normale verkoopruimte’ van het bedrijf en kunt u er niet meer vanaf. De handelwijze van Stella is een buiten verkoopruime gesloten overeenkomst. Na rijp beraad is Stella hier ook mee akkoord gegaan en heeft meneer Torenvlied zijn geld teruggekregen. Stella heeft haar voorwaarden aangepast en is in gesprek met de BOVAG om zich aan te sluiten bij de geschillencommissie. Heeft u dan nog een keer een probleem met ze, dan kunt u op een eenvoudige manier uw recht halen!

Geef een reactie