aansprakelijk

Aansprakelijk maar niet aanspreekbaar

Meneer Daams uit Gaanderen bracht afgelopen jaar een bezoek aan de 50PlusBeurs. Bij een standje van Brillesauber wordt hem gevraagd of ze zijn bril mogen reinigen met hun brillenschoonmaakmiddel. Dat mag. De medewerker maakt de bril schoon, maar breekt daarbij het pootje af.

Meneer Daams krijgt de gegevens van het Duitse bedrijf. Als hij de rekening doorstuurt, zullen zij een beroep doen op hun verzekering en meneer Daams zal de vergoeding op zijn rekening ontvangen. Maar dat komt niet goed! Hij heeft diverse malen contact, maar zijn geld krijgt hij niet. Op een gegeven moment neemt het bedrijf de telefoon niet meer op.

Hoe zit dat nou?

Als een bedrijf, of een werknemer of hulppersoon hiervan, uw spullen kapotmaakt, dan is de eigenaar van dat bedrijf hiervoor aansprakelijk. Hij zal daar waarschijnlijk voor verzekerd zijn. Maar ook als hij hiervoor geen verzekering heeft, is hij aansprakelijk en moet hij betalen. Niet alleen bedrijven hebben eventueel een aansprakelijkheidsverzekering, maar de meeste mensen hebben deze ook. Die verzekering dekt de schade voor een ander als die iets van u kapotmaakt, of als bijvoorbeeld het huisdier van die ander uw bank stukmaakt.

Bril op de bank

Niet in alle gevallen wordt de schade gedekt. Die schade moet voortkomen uit een ‘niet voorzienbare situatie’. Legt u bijvoorbeeld uw bril op de bank, dan had u moeten incalculeren dat wellicht iemand op uw bril gaat zitten. Een verzekering zal dan de schade niet dekken. In het verhaal van meneer Daams lijkt het ons duidelijk dat hij niet had hoeven verwachten dat zijn bril kapotgemaakt zou worden. Het bedrijf is dus aansprakelijk, maar reageert niet. Wat kan hij nou nog doen?

Over de grens

We hebben meneer Daams in contact gebracht met het Europees Consumentencentrum. Dit centrum speelt een bemiddelende rol bij grensoverschrijdende geschillen. Zij zullen proberen om via hun connecties alsnog de claim van meneer Daams te verhalen. Lukt dat niet, dan bestaat er een speciale Europese procedure voor geringe vorderingen (tot een bedrag van 2.000 euro). U heeft geen advocaat nodig; griffierechten moet u wel betalen.

Zie voor meer informatie het Europees Consumentencentrum.

Geef een reactie