Minder sociaal contact door smartphone

1 op de 3 ouderen is slecht op de hoogte van gebeurtenissen in de familie en kennissenkring. Dit zou komen doordat ze niet goed weten hoe ze hun telefoon moeten gebruiken. Dat schrijft Metro.

Contact verwatert

Slechts 1% van de volwassenen tussen de 18 en 54 jaar heeft meer contact met oudere familieleden door de moderne communicatiemogelijkheden. De jongere generatie belt veel minder waardoor het contact met hun opa’s en oma’ verwatert. Meer handigheid krijgen in het smartphonegebruik zou het contact tussen ouderen onderling ook ten goede komen.

Simpele stand

Doordat de huidige mobiele telefoons vaak zoveel uitbreidingen en functies kennen, verdwaalt u gemakkelijk in de techniek. Er lijkt een oplossing voor dit ongemak: de simpele smartphone stand. Met de eenvoudige stand op uw toestel wordt het gebruikersgemak vergroot. De weinig gebruikte functies van uw smartphone blijven door deze stand buiten beeld. Zo worden iconen, knoppen en teksten groter en veelgebruikte functies kunt u met één aanraking activeren. Met de simpele stand kunt u het gemak van een ouderwetse mobiele telefoon dus weer terugkrijgen.

Verschillende manieren

Tot nu toe is deze simpele stand alleen nog beschikbaar voor telefoons met een Android-systeem. U kunt de optie vinden onder de namen ‘Basisstartscherm’, ‘Startschermstijl’ en ‘Snelle modus’. Maar niet alle toestellen met Android hebben een eenvoudige stand. Ook bestaat de mogelijkheid om een app te downloaden die de eenvoudige modus voor u activeert.

Ervaringen

Op de website van de Consumentenbond kunt u meer lezen over ervaringen per toestel met de simpele stand en/of de applicaties. Voor telefoons met besturingssysteem iOS (iPhones) of Windows Phone (Nokia en Microsoft) zijn er geen simpele standen. Deze merken kiezen ervoor om zelf al minder opties toe te kennen aan het menu van hun smartphones.

Heeft u het gebruik van een smartphone al onder de knie?

Geef een reactie

Reactie

    Annamarkia says:

    Ik wel maar waar ik woon in een 55+complex en zie dat er een hele grote behoefte bestaat aan kennis en opleiding. Maar nu is er voornamelijk angst en men weet de weg absoluut niet.
    Er is inmiddels Wi-Fi aangevraagd en aangesloten maar hoe nu verder bij wie of waar kan ik dan verder terecht.
    Heeft u suggesties voor mij?
    Ans vd Brink
    ans_vd_brink@live.nl.