Kijk uit voor opdringerige telefonische verkopers

Jeanine Janssen: ‘Pas op voor opdringerige telefonische verkopers (en die aan de deur)’

Vanaf 1 juli 2026 worden de regels voor telemarketing strenger, telefonische verkopers. Bedrijven mogen u niet meer bellen zonder dat u daarvoor vooraf toestemming hebt gegeven. Tot die tijd mogen bedrijven u nog wel bellen zonder toestemming als u eerder klant bij hen bent geweest voor een vergelijkbaar product.

Contracten aangeboden via de telefoon of aan de deur

Dat brengt ons automatisch op allerlei contracten die u door verkopers worden aangeboden via de telefoon of door bedrijven die aanbellen aan uw deur. Ons advies is kort: doe het niet! Aan de deur of via de telefoon wordt u overvallen. U hebt dan niet voldoende tijd om over het aanbod na te denken en te vergelijken of u een goed aanbod krijgt.

Dubieuze contracten

Regelmatig zien we dubieuze energiecontracten, telecomcontracten, onderhoudsabonnementen en alarmsystemen voorbijkomen. En horen we verhalen over mensen die dakgoten schoon willen maken en vervolgens allerlei mankementen aan het dak tegenkomen die ze meteen maar even willen repareren. Of die mankementen echt waar zijn, is de vraag. Dat u ter plekke een paar duizend euro af moet rekenen, is een feit.

Bedenktijd

Ook in opkomst zijn de aanbiedingen voor warmtepompen en oplaadbare thuisbatterijen. U hebt altijd 14 dagen bedenktijd als u een contract aan de deur afsluit. Vaak vergeten mensen dat en zitten ze opeens aan een contract vast. Koopt u op maat gemaakte spullen, of het werk wordt meteen gedaan, dan vervalt de bedenktijd. Krijgt u geen duidelijke informatie en een opzegformulier, dan kan de opzegtermijn langer zijn. Wilt u een aankoop doen of een abonnement afsluiten, dan is het belangrijk dat u vooraf zelf onderzoek doet. Leg tarieven naast elkaar en lees reviews van bedrijven. Laat u dus niet overvallen.

Wat kunt u doen tegen opdringerige verkopers?

Soms helpt een sticker aan uw deur dat u geen verkopers aan de deur wilt. Deze zijn online tegen een vergoeding verkrijgbaar. Soms negeren verkopers dat. Als u zegt dat u geen zaken wilt doen aan de deur, dan zou een verkoper weg moeten gaan. Toch merken we dat sommige verkopers ook deze regel aan hun laars lappen en consumenten agressief benaderen. U kunt de deur dichtdoen of de politie bellen.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantiemanLees hier haar columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie