Treinen

Staking bij de NS: Utrecht CS ligt plat, treinverkeer in heel Nederland ontregeld

Een groot deel van het treinpersoneel legt in de laatste week van augustus 2022 het werk neer. De langdurige cao-onderhandelingen tussen de NS en vakbond FNV Spoor hebben nog geen resultaat opgeleverd, met een staking tot gevolg. Wat weten we tot nu toe? Wat is de achtergrond, hoe verloopt de staking en in welke regio’s zal er verkeershinder voor de NS zijn? Wij leggen het uit.

Achtergrond van de staking

De spoorsector is niet ontkomen aan het landelijke personeelstekort, met uitgevallen treinreizen tot gevolg. Ook op kantoor en in de stationswinkels zijn lang niet alle vacatures ingevuld. FNV heeft in gesprek met NS een aantal (financiële) eisen neergelegd, om het werken in de treinsector aantrekkelijk te maken. De vakbond heeft ingezet op een minimaal uurloon van 14 euro en een verhoging van het maandloon met 100 euro bruto. Verder eist FNV een eenmalige uitkering van 600 euro, om inflatie en prijsstijgingen te compenseren.

De NS en de vakbond hebben in meerdere onderhandelingsronden gesproken over een nieuwe cao. Beide partijen zijn echter niet tot een akkoord gekomen. FNV Spoor heeft op 5 augustus een ultimatum gesteld, maar de NS is hier niet op ingegaan. De vervoerder wijst op de nasleep van de coronapandemie, waarin de inkomsten drastisch terug zijn gevallen. Nu volgt er dus een staking, in de laatste week van augustus.

Staking 1: woensdag 24 augustus

De staking neemt 5 losse dagen in beslag, in verschillende regio’s. Het gaat om cycli van 24 uur, van 4.00 uur tot 4.00 uur. Op woensdag 24 augustus 2022 is de aftrap geweest, in de regio Noord. Groningen, Leeuwarden, Lelystad, Zwolle en het Groningse plaatsje Onnen zijn in die regio de standplaatsen van de NS. Dat wil zeggen: plaatsen waar medewerkers van de NS aan hun dienst beginnen. In Onnen is geen station, maar wel een werkplaats van de NS.

Staking 2: vrijdag 26 augustus

Op vrijdag 26 augustus 2022 is de 2e staking, in het westen van het land. De standplaatsen voor de regio West zijn Leidschendam, Dordrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam. Ook het internationale treinverkeer via Rotterdam zal dan onder de staking vallen, heeft FNV bevestigd. Treinverkeer vanuit of naar een andere regio is in beperkte mate mogelijk. ‘Als jouw standplaats bijvoorbeeld Utrecht is en jij volgens jouw dienst naar Groningen heen en weer moet rijden, dan rijd jij gewoon naar Groningen heen en weer. En de regionale vervoerders rijden op hun lijnen’, laat de vakbond weten.

Staking 3: maandag 29 augustus

Op 29 augustus 2022 is er een staking in de regio Noordwesten. Hieronder valt de gehele provincie Noord-Holland plus Almere. Dat betekent dat de stations van onder meer Amsterdam, Haarlem, Alkmaar en Schiphol zeer beperkt toegankelijk zijn. Ook op deze stakingsdag wordt het internationale treinverkeer getroffen. Het tussen Haarlem en Schiphol gelegen Hoofddorp zou nog wél bereikbaar moeten zijn.

Staking 4: dinsdag 30 augustus

Dat is op 30 augustus 2022 in omgekeerde volgorde het geval, want Hoofddorp valt onder de regio Midden. In Gouda en Amersfoort zijn dan eveneens stakingen. Maar de grootste impact voor de reizigers ligt in het belangrijkste treinknooppunt van het land: Utrecht. De staking in en rondom Utrecht CS ontregelt het treinverkeer in het hele land. De internationale treinreizen rijden nog volgens schema, maar voor de rest is het behelpen. Geen binnenlands treinverkeer dus, afgezien van het traject Amsterdam-Schiphol en de meeste regionale vervoerders.

Staking 5: woensdag 31 augustus

De voorlopige climax van de estafette ligt op de laatste dag van augustus 2022. Dan zijn de regio Zuid & Oost aan de beurt. Hieronder valt een groot gedeelte van Nederland, namelijk de provincies Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en de regio Twente. Nationale en internationale reizigers zullen nu al helemaal uit moeten kijken. Met Breda, ‘s-Hertogenbosch, Arnhem, Maastricht, Heerlen en Hengelo zijn er de nodige knooppunten waar het treinverkeer flink ontregeld is.

trein
Lees ook: Digitip: zo kunt u uitzoeken hoe druk het is in de trein

Mogelijk landelijke staking

In 1e instantie gaat het om 5 regionale stakingen. Maar als er in de tussentijd geen akkoord met de NS komt – en die kans wordt met de dag groter – komt er waarschijnlijk een landelijke staking. ‘Onze leden beseffen heel goed dat ze gedurende de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reiziger’, doelt FNV op de ritten die al wegens personeelstekort uit zijn gevallen.

Als u door een staking minstens 30 minuten vertraging oploopt en/of vervangend vervoer moet regelen, kunt u bij de NS terecht voor compensatie. Dit kunt u wel maar 2 keer per persoon doen en er geldt een maximum van 25 euro. In dit artikel geven wij meer informatie over hoe en wanneer u compensatie kunt aanvragen, ook voor internationale treinreizen.

(Bron: NS, FNV, ANP, NOS, Algemeen Dagblad, RTL Nieuws. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    RvdH says:

    Ik hoop dat de NS de FNV aansprakelijk stelt voor alle schade die de FNV veroorzaakt door haar onzinnige acties. Bovendien personeel dat niet werkt, hoeft ook niet uitbetaald te worden.