pakket

Pakket verkeerd bezorgd? Let op pakketfraude

Bezorgdiensten hebben, door de lockdowns en het vele thuis zitten, steeds meer pakketten te verwerken. Door Black Friday en het inslaan van cadeaus voor de feestdagen, is het onverminderd drukker voor de leveranciers. De kans is groot dat een pakketbezorger hierdoor (per ongeluk) een pakket verkeerd bezorgt. Wat doet u dan met het pakket en hoe komt het op de juiste plek terecht?

Retour afzender

Het kan gebeuren dat u weleens post ontvangt die niet voor u bestemd is. U bent dan niet verplicht om het zelf op het juiste adres af te leveren. Wel is het zo vriendelijk de post, waar een ander adres of naam op staat, af te geven bij een PostNL-locatie of in een oranje brievenbus te stoppen. Vergeet niet om op de envelop aan te geven wat er niet klopt. Kruis het adres door en schrijf er bijvoorbeeld ‘retour afzender’ naast. PostNL zorgt er dan voor dat het alsnog op het juiste adres terecht komt. Bij pakketpost ligt dat net even anders.

post
Lees ook: Hoe zit het? Bent u verplicht verkeerd bezorgde post door te sturen?

Verkeerd pakket weigeren

Als eerste is het belangrijk dat u, voordat u het pakket aanneemt, goed kijkt of het wel degelijk voor u is. Is dat niet het geval, dan mag u het pakket altijd weigeren. De pakketbezorger plakt dan een label op het pakket, waardoor deze weer bij de afzender terecht komt. Soms is de bezorger zo druk, dat het pakketje in uw handen wordt gedrukt of voor uw deur wordt neergelegd. In dat geval heeft u niet de kans het pakket te weigeren en zit u met het pakket opgescheept. In de meeste gevallen kunt u dan het beste contact opnemen met de leverancier. Zij zorgen er dan voor dat het pakket alsnog op het juiste adres terecht komt. Maak het pakket of de post nooit open, dat is namelijk in strijd met de privacywetgeving.

Wat is pakketfraude?

Eerder dit jaar waarschuwde het Europees Consumenten Center Nederland (ECC) al voor pakketfraude. Er zijn veel verschillende vormen van pakketfraude. Een veel voorkomende variant is dat de oplichter een online product onder een valse naam koopt. Hij kiest voor de betaaloptie ‘achteraf betalen’ en laat het pakket bezorgen op het adres van een slachtoffer. In eerste instantie gaat u er natuurlijk van uit dat u het pakket zelf kunt afleveren bij een pakketpunt van de leverancier. Maar voordat u daar tijd voor heeft, staat de oplichter al voor uw deur. Hij komt het ophalen met het verhaal dat het zijn pakket is en dat het verkeerd is bezorgd. U geeft het pakket af, maar krijgt vervolgens wel een factuur voor het pakket. Omdat u het pakket heeft aangenomen, bent u verantwoordelijk voor de betaling.

track en trace
Lees ook: Hoe zit het? Hoe werkt een Track en Trace volgsysteem voor pakketjes?

Opgelicht, hoe verder?

Is de oplichter het pakket nog niet komen ophalen? Neem dan contact op met de webwinkel. Vaak wordt er door hen geadviseerd het pakket terug te sturen, maar ook dan is er een risico dat het pakket kwijtraakt en u alsnog voor de kosten moet opdraaien. Maak daarom de afspraak dat het pakket door de webwinkel bij u wordt opgehaald of dat u het pakket persoonlijk kan afleveren in de winkel.  Het advies luidt altijd: geef het nooit zomaar met iemand mee en neem altijd contact op met de webwinkel. Betaal in geen enkel geval voor producten die u nooit heeft besteld, ook als het al wel is meegenomen door de oplichter.

Betalen bij levering

Een andere vorm van pakketfraude die voorkomt, is dat er onverwacht een pakketbezorger voor uw deur staat die u vraagt om een bedrag te pinnen. De oplichters doen zich voor als een bezorger en laten u geloven dat het een belangrijke bezorging betreft. Ter verificatie vragen ze u een klein bedrag te pinnen. De nepbezorger probeert op deze manier uw pincode te bemachtigen en uw bankpas om te wisselen met een andere. Ga hier nooit op in en laat de bezorgers niet binnen. Verwacht u geen pakketje? Wees dan achterdochtig en kijk goed naar de geadresseerde en de afzender op het pakket. Echte bezorgers vragen eigenlijk nooit aan de deur een bedrag te pinnen, tenzij u hiervan op de hoogte bent en hierover afspraken heeft gemaakt met de leverancier. Vraag bij twijfel om een legitimatie bewijs en neem contact op met het bedrijf waar de bezorger lijkt te werken. Voelt u zich niet veilig? Neem dan contact op met de politie via 0900 – 8844 of bij spoed met 112.

postnl
Lees ook: Niet thuis? PostNL gaat pakketjes rondom huis neerleggen

(Bron: Radar, PostNL, DHL, Consumentenbond, Opgelicht)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Adriaan K says:

    Jullie schrijven: Het pakket is weg en u zit met de rekening. Neem dan contact op te nemen met de webwinkel. Vaak wordt er door hen geadviseerd het pakket terug te sturen, maar ook dan is er een risico dat het pakket kwijtraakt en u alsnog voor de kosten moet opdraaien. Maak daarom de afspraak dat het pakket door de webwinkel bij u wordt opgehaald of dat u het pakket persoonlijk kan afleveren in de winkel…
    Wellek pakket?? Het pakket is al weg…

      MAX Vandaag says:

      Beste Adriaan K, bedankt voor uw reactie. Dat klopt inderdaad niet, we hebben de tekst aangepast.