Vlucht vertraagd of geannuleerd, waar heeft u recht op?

Omroep: MAX

Duur: 0:10:34

Uitzending: ma 26 jun 2017 00:00

Vlucht vertraagd of geannuleerd, waar heeft u recht op?

De vlucht van Meggy, Anouk en Sofie naar Zuid-Afrika heeft maar liefst 14 uur vertraging. Door de vertraging komen ze in plaats van op de dag, midden in de nacht aan met alle gevolgen en kosten van dien. Hebben zij recht op compensatie voor de geleden schade? Jazeker! Want als uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd is, of geannuleerd, dan heeft u vaak recht op een vergoeding. En die bedragen kunnen behoorlijk oplopen.

Verordening

Sinds 2005 zijn de rechten van vliegtuigpassagiers vastgelegd in een verordening, de Europese Unie Verordening 261/2004. Hierin zijn uw rechten als passagier beschermd en zijn de plichten van vliegtuigmaatschappijen vastgelegd. De verordening is alleen geldig binnen de Europese Unie. U kunt dus een beroep doen op vergoeding als uw vlucht van start gaat in een EU-land. Of als u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese maatschappij.

U heeft recht op een vergoeding als een van onderstaande punten aan de orde is:

  • Uw vlucht heeft meer dan 3 uur vertraging
  • Uw vlucht is kort voor vertrek geannuleerd
  • U heeft door de vertraging uw aansluitende vlucht gemist
  • U bent geweigerd op de vlucht

De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand. Dit kan binnen de EU oplopen tot 400 euro en buiten de EU tot 600 euro.

Buitengewone omstandigheid

Kan een vliegtuigmaatschappij bewijzen dat er sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’, waardoor hij niet verantwoordelijk is voor de opgelopen vertraging, dan heeft u geen recht op vergoeding. Dit kan gaan om weersomstandigheden, terrorisme, stakingen, een medische noodlanding of als er aan boord iets misgaat met passagiers. Een technisch mankement valt hier niet onder. Is er een mankement, dan is de vliegtuigmaatschappij wel verantwoordelijk.

EUclaim

Overigens is een vliegtuigmaatschappij al bij een vertraging van meer dan 2 uur verplicht om u iets te eten en drinken aan te bieden. Waar nodig moeten zij zelfs een overnachting voor u regelen. Krijgt u dit niet aangeboden, dan kunt u ook deze kosten achteraf declareren bij de vliegtuigmaatschappij. In Nederland behandelt EUclaim het grootste gedeelte van de claims die worden gedaan.

Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op 26 juni 2017.

Stel uw vraag aan Jeanine Janssen

U kunt van maandag 26 juni tot en met woensdag 28 juni 2017 hieronder vragen stellen aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen, over geld terug bij vertraging of annulering.  Na woensdag 27 juni 2017 mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord. 

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (21)

  1. Hans59 says:

    Goedendag
    Ik heb een rondreis gemaakt door Maleisië met Fox en KLM van 17 april tot 6 mei op de terugreis moch ik en 67 andere mensen niet met KLM mee. omdat een nooduitgang niet goed werkte.de plaatsen moesten leeg blijven ik heb een bericht naar de KLM gestuurd maar daar heb ik noch niets gehoord daarnaar Fox gestuurd die heeft hem naar KLM door gestuurd. met de vraag dit af te handelen maar ik heb nog steeds niets gehoord wat kan ik nu nog doen?

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Hans,

      U kunt het beste een (aangetekende) brief sturen en binnen twee weken een schriftelijke reactie vragen. Mocht u geen reactie krijgen, dan kunt u de zaak voorleggen aan uw rechtsbijstandverzekeraar als u die heeft. Anders kunt u een claimbureau overwegen. Zij berekenen kosten als ze de zaak voor u winnen en werken op no cure no pay basis.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  2. Wimpeli says:

    Geachte mevrouw Janssen,

    Graag wil ik u het volgende voorleggen.
    In mei van dit jaar hadden wij een jazz cruise geboekt. De cruise vertrok op 16 mei vanuit Venetië. Om het zekere voor het onzekere te nemen hebben wij besloten om een paar dagen voor de cruise en een paar dagen na de cruise in Venetië te verblijven. Wij (mijn ouders en een vriendin) vertrokken met de KLM richting Venetië. Daar aangekomen bleken 2 van de 4 koffers zoek te zijn geraakt. De claimafdeling op de luchthaven in Venetië stelde een claimrapport op en noteerde onze gegevens. Na uren op het vliegveld vertoefd te hebben bleek dat we onze bagage voorlopig niet zouden krijgen omdat er totaal geen duidelijkheid over de locatie van de bagage was.
    Na over en weer gebel met het vliegveld in Venetië en bagage afdeling op Schiphol bleek dat onze koffers samen met 2998 andere koffers wegens een bandstoring achter waren gebleven op Schiphol. Die dag kwamen er (om 19…. en 22…..)nog twee vluchten aan vanuit Amsterdam. Of onze bagage daarbij zat moesten we afwachten want de afhandeling van de achtergebleven bagage werd niet geregistreerd. Rond 23.00 uur bleek dat onze koffers niet mee waren op deze vluchten. We moesten morgen maar even afwachten. Ondertussen was onze 1e dag in het prachtige Venetië totaal aan ons voorbijgegaan. We hebben wat tshirtjes van mn ouders geleend en wat badspullen gekocht.
    De volgende dag weer vroeg aan de telefoon met Schiphol. Ze wisten niet te vertellen of onze koffers nog daar stonden of inmiddels onderweg waren. Het werd de hele dag weer afwachten en bellen. Aan het eind van de dag nog steeds geen koffers. Onze 2e dag in Venetië was wederom verpest door het afwachten, bellen en mailen ovr onze bagage. De 3e dag om 7.30 wederom contact opgenomen met Schiphol. Er stonden nog 600 koffers, maar of die van ons ertussen zaten konden ze wederom niet vertellen. We moesten maar spulletjes gaan aanschaffen en onze bonnen bewaren want die konden we achteraf claimen. Ook moest ik doorgeven wat onze vaarroute voor de cruise voor de komende dagen zou worden. Want dan zouden de koffers eventueel doorgestuurd worden naar de eerstvolgende haven. We waren er helemaal klaar mee. We zijn toen toch maar wat kleren en spullen gaan inkopen maar hadden liever onze eigen spullen gehad. We vertrokken om 12 uur richting de cruiseterminal. Toen wij om 15 uur waren ingecheckt en naar de hut gingen vonden wij tot onze verbazing onze koffers in de hut. Ze waren vanaf het vliegveld afgeleverd bij de cruiseterminal. We waren blij maar emotioneel en psychisch helemaal gesloopt. De eerste avond op de jazz cruise ging geheel aan ons voorbij omdat we te moe waren van alle stress om te kunnen genieten.
    Bij terugkomst een claim ingediend bij KLM. Zij wisten te vertellen dat ze alleen de kosten vergoeden voor aangeschafte artikelen en niet voor emotioneel geleden schade. Oom het feit dat de eerste 3 dagen van onze vakantie verpest was konden ze helaas niets voor ons betekenen. Wij hebben een jaar lang uitgekeken en gespaard voor onze jazz cruise. Maar door de slechte start was het plezier er een beetje van af. Wat kjnt u ons aanraden om te doen? Wij zouden willen datvze onze hotelkosten en de eerste dag van de cruise vergoeden. Want niet alleen mijn vriendin en ik hebben hieronder geleden maar ook mijn ouders hebben hieronder geleden. Dus 4 mensen hebben een slechte vakantiestart gehad door onze vermiste bagage. Hopelijk kunt u ons adviseren wat te doen.
    alvast min hartelijke dank.
    Ingrid Wimpel

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste mevrouw Wimpel,

      Dat is inderdaad een erg vervelende start van uw vakantie. Iedereen gaat natuurlijk het liefst op reis met zijn eigen bagage.
      Toch is de vergoeding van emotionele schade in Nederland praktisch onmogelijk. Daarvoor zult u geen vergoeding krijgen.
      De spullen die u heeft gekocht komen wel voor vergoeding in aanmerking, maar dat is het punt niet.

      Wat nog zou resten is een beroep op gederfd reisgenot. Maar dat is een vergoeding die u zou moeten claimen bij uw reisorganisator. Uit uw verhaal is mij niet geheel duidelijk of u de reis via iemand heeft geboekt, of dat u gebruik heeft gemaakt van losse diensten.

      Maar ook de vergoeding van gederfd wordt altijd binnen alle redelijkheid vastgesteld.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  3. Shuttle says:

    Hallo Jeanine,
    ik zag net groeten van MAX waarin o.a. kosten van pinnen in het buitenland werd besproken en vooral de hoge kosten met de creditcard. Als aanvulling hierop het volgende: mijn ervaring met de creditcard is dat deze kosten zijn te beperken tot max € 1,50 als je een positief saldo hebt op je creditcard. Ik ben 3x naar Amerika en 1x naar Canada geweest, waarbij ik dus vooraf € 500 stortte op de creditcard en ik voor pinnen maximaal € 1,50 aan kosten per keer heb gehad, dus ook zonder toeslagen. Ik heb een Visacard.
    Misschien kun je dat delen?
    Met vriendelijke groet,
    Kitty

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Kitty,

      In een blokjes zoals over pinnen in het buitenland, kunnen we nooit helemaal volledig zijn. Dat ligt er vooral aan dat verschillende maatschappijen ook verschillende voorwaarden hebben.
      Het is inderdaad een goede tip die u geeft. Bij deze heeft u hem zelf gedeeld en kunnen mensen hem hier lezen.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  4. Hennie Mans says:

    Kunnen jullie als tip aan iedereen doorgeven, dat als ze een rechtsbijstand verzekering hebben, ze de vergoeding voor vertraging van het vliegtuig, via die weg al binnen een paar dagen op hun rekening hebben…..

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste meneer Mans,

      Uw tip kan ik niet doorgeven, omdat het niet in alle gevallen zo is. Er zijn rechtsbijstandsverzekeringen die in hun voorwaarden hebben staan dat als mensen gelijk hebben, maar het belang is voor hun te klein om naar de rechter te gaan, ze het bedrag uitkeren.
      Wellicht is dat in uw geval zo gegaan. Maar dat wil niet zeggen dat een andere rechtsbijstandverzekering die ook zal bieden.
      Het is wel zaak om goed te kijken naar de mogelijkheden.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  5. rderksen says:

    Geachte mevrouw Jansen,

    Maandagavond zag ik uw uitzending over een vergoeding die uitgekeerd moet worden bij een vertraagde vlucht. Ook wij hebben zo’n ervaring met Airberlin die op dit moment nog steeds loopt. Mijn vrouw en ik zijn op 17 maart jl. met Airberlin naar Abu Dhabi gevlogen voor een vakantie in Dubai en op 25 maart zijn we dezelfde route teruggevlogen. Tijdens de terugvlucht hadden we een vertraging van 5,25 uur en ondanks een herhaaldelijk verzoek om een compensatie van € 600,- p.p. hebben we naar heel veel heen en weer gemail een vergoeding gekregen van € 8,60 i.p.v. de € 1200,- die we geclaimd hebben. Die € 8,60 hadden we ook geclaimd en dat zijn de parkeerkosten die mijn zus heeft gemaakt om ons op te halen van het vliegveld in Düsseldorf. Dit hebben we dus wel gekregen maar de rest niet. Op dit moment heb ik deze zaak uit handen gegeven bij mijn advocaat van SRK Rechtsbijstand maar ook zij lopen tegen hetzelfde probleem aan dat ze geen reactie krijgen. Wellicht dat u ons verder kunt helpen.

    Met vriendelijke groet Raymond en Monique

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Raymond en Monique,

      Het is voor mij even onduidelijk of het hier gaat om een technisch mankement of een buitengewone omstandigheid. En daarmee dus de vraag of u een terechte claim heeft.

      U hebt kunnen zien dat de communicatie niet zo gemakkelijk ging. Ik zal uw zaak in elk geval met de redactie bespreken en kijken of zij nog iets willen doen hiermee. Als dat zo is, dan nemen we contact met u op.

      Is uw advocaat van een rechtsbijstandverzekeraar? Dan kijk in uw polis of zij nu voor u kunnen gaan procederen. Mocht dat niet zo zijn, dan kunt een claimbureau overwegen. U moet dan wel een percentage betalen als ze uw zaak voor u winnen.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  6. tbros2000 says:

    Hallo Jeannine,

    Samen met een vriend, Jorg, ben ik in Griekenland op vakantie geweest (geboekt via Travelbird) van 07-05-2017 t/m 17-05-2017).

    Op 17 mei zou om 11:45 het vliegtuig (Transavia) vertrekken van Athene naar Eindhoven (HV 6710). Toen we rond 10:30 op het vliegveld aan kwamen we er tot onze grote schrik achter dat onze vlucht al vertrokken was. De vlucht bleek al om 10:05 vertrokken te zijn. We waren hierover niet ingelicht. We hadden zelf online ingecheckt de dag vantevoren met de oude tijd (11:45) nog op de boarding pass.

    Op het vliegveld hebben we staan bellen en werd ons als eerst verteld dat we de vervangende vlucht zelf moesten gaan betalen. Hier gingen we niet mee akkoord. Na aanhouden (bij
    Travelbird) wilden ze een vervangende vlucht voor ons regelen, die we niet hoefden te betalen. Deze vlucht vertrok om 20:35 naar Amsterdam. We hebben dus 9 uur vastgezeten op het vliegveld van Athene. Eenmaal aangekomen op Schiphol, moesten we zelf ons vervoer regelen, het was te laat voor het OV (23:50).

    Eenmaal thuis gekomen kwamen we er achter dat we mogelijk een schadevergoeding zouden kunnen krijgen (van 400 euro per man). We hebben hiervoor netjes het formulier ingevuld van Transavia. Transavia (u raadt het al) wil de vergoeding echter niet uitkeren.

    De reden dat ze het niet willen uitkeren blijft vaag in de eerste contacten. Allereerst wordt er min of meer geinsinueerd dat het onze eigen schuld is dat we de vlucht hebben gemist en dat we blij mogen zijn dat we de vervangende vlucht vergoed hebben gekregen. Toen we aangaven dat we op geen enkele manier zijn ingelicht zeiden ze dat er een mail verstuurd zou zijn. Als we zeggen dat we in onze mailbox geen mailtje kunnen terugvinden blijven ze voet bij stuk houden en zeggen dat ze ons niet kunnen helpen aan die schadevergoeding van 400 per man, een reden geven ze echter niet.

    Daarna hebben we, op advies van een medewerker van het Juridisch Loket, gevraagd op basis van welke grond we geen recht hebben op een schadevergoeding. Vervolgens krijgen we het antwoord dat er die dag een staking was in Athene en dat ze daarom geen schadevergoeding kunnen geven, er was immers sprake van overmacht (volgens Transavia). Dit is voor het eerst dat Transavia de staking er bij haalt. Eerder hadden ze het nog over een mail die verstuurd zou zijn.

    Mijn vragen: Hebben we recht op die schadevergoeding? Doet het feit dat er een staking was iets af aan het feit dat wij niet zijn ingelicht en daardoor de vervroegde vlucht hebben gemist?

    Met vriendelijke groet,

    Thijs

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Thijs,

      Eu-claim heeft een programma waarop u uw vluchtnummer in kunt toetsen met een aantal vervolgvragen en dan kunt u zien of uw vlucht volgens hun het recht heeft op de schadevergoeding. Ik probeerde uw nummer in te voeren, maar ik heb ook het nummer van de vlucht nodig die u uiteindelijk naar huis heeft gebracht.
      Ik denk dat het handig is dat u daar zelf even al uw gegevens intoetst. En als u recht heeft op een vergoeding, dan kunt u natuurlijk het beste terecht bij uw rechtsbijstandverzekering, want dat kost u dan verder niets. heeft u die niet, dan kunt u overwegen om u zaak bij een dergelijk claimbureau neer te leggen.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  7. Chiel van Lenthe says:

    Goedenavond omroep MAX, beste Jeanine,

    De reportage van vanavond en de (gebrek aan) communicatie met AirBerlin is voor ons helaas geen onbekend verhaal… 27 november 2016 zouden wij met z’n tweeën naar van luchthaven Düsseldorf (DUS) naar Curacao (CUR) vliegen met AirBerlin (AB). Enkele uren voor vertrek ontvingen wij een kort mailtje dat de vlucht was geannuleerd, zonder verdere informatie/reden. In deze mail werd verwezen naar het algemene servicenummer: na 10-tallen pogingen uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen die onze vlucht wel wilde om boeken: 2 dagen later(!). Hier natuurlijk niet mee akkoord gegaan; er werd ons geadviseerd om maar naar DUS af te reizen voor meer informatie en om de vlucht om te boeken.

    Na een aantal uren in de wachtrij te hebben gestaan (zonder verder info.) uiteindelijk geholpen door een baliemedewerker. Hij heeft ons om geboekt naar een vlucht van KLM 1 dag later (vanaf AMS); en retour twee dagen later dan oorspronkelijk gepland: met AirBerlin naar DUS. We hadden hierdoor behoorlijk extra kosten gemaakt (retour nl-DUS; retour nl-AMS; enkele reis huurauto vanaf DUS-nl; extra overnachtingen appartement; extra dag autohuur etc. etc.)

    Geen probleem volgens de baliemedewerker, de enkele reis met huurauto vanaf DUS terug naar NL werd zelfs nog met de manager overlegt, geen probleem wordt allemaal vergoed… met deze boodschap, wat papierwerk en een stempel van AB moesten we het na afloop van onze vakantie maar verder regelen..

    Samen met de EU regeling en alle onkosten die we gemaakt hebben, hebben we recht op een vergoeding van €2197,-

    Na de vakantie vol goede moed begonnen aan de declaratieprocedure… via de beruchte web-formulier is het bijna onmogelijk om de declaraties fatsoenlijk te uploaden en te versturen. Na héél veel pogingen is het uiteindelijk toch gelukt (helaas hadden we ondertussen wel een stuk of 12 referentie/claim nummers).

    AB reageerde uiteindelijk met een voorstel: €1300,- of ~€1600,- aan vouchers; helaas reageerden zij op de (wat achteraf bleek) ons eerste claimnummer(zonder geüploade bonnen). Zoals bekend is het web-formulier de enige mogelijkheid om überhaupt in contact te komen. Er zat niets anders op dan reageren op het voorstel/ eerste claimnummer…Echter dit is onmogelijk door een fout op hun web-formulier: na lang zoeken en proberen blijkt dat je een claim kunt aanmaken met een spatie tussen de postcode xxxx_AA; wil je reageren op een claimnummer MOET de postcode en (overige naw-gegevens) exact kloppen en mag er ineens géén spatie gebruikt worden in de postcode.

    Door bovenstaande probleem kunnen wij simpelweg niet reageren op onze eigen claim (allereerste claimnummer). We hebben onze claim per post verstuurd, via ons assurantiekantoor ‘druk’ gezet, tientallen keren gemaild, ook met bijlagen en alles tig keer uitgelegd. Via facebook en twitter ken ik intussen zo’n beetje alle (aliassen van de) medewerkers (ben, mia, mario, tom, etc).Op advies van de social media team de hele claim (met uitleg) nog 2x compleet nieuw ingevoerd –> helaas zonder resultaat, AB blijft refereren aan ons eerste claimnummer en dat wij daarop moeten reageren…

    Er is vanuit AB nog een tweede voorstel gekomen: €1200,- vergoeding (?) met uiteraard de melding dat wij moeten reageren via onze eerste claim(nummer).

    Wij zitten nu hopeloos vast, ook na een aantal keren aangeven dat we het voor laten komen, of publiekelijk gaan via bv Omroep MAX.. Helaas, helemaal NIETS helpt, intussen is er al een maand volledige radiostilte…

    We hebben geen idee wat nu nog te doen, we hebben inmiddels contact met een Duitse advocate (nog niets in werking gesteld), maar dit gaat natuurlijk weer geld kosten zonder enige garantie.

    Jeanine, kun jij ons alsjeblieft helpen??

    met vriendelijke groet,

    Chiel van Lenthe
    Ellis Reimert

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Chiel en Ellis,

      Jullie zagen hoe moeilijk het was om contact te krijgen. Er zijn inmiddels meerdere meldingen binnen over airberlin. Ik overleg met de redactie of er nog mogelijkheden zijn.
      Voor u rest eigenlijk niets anders dan een procedure te starten. Dat kan via een rechtsbijstandverzekering, maar ook via een claimbureau.
      Erg vervelend dat het op zo’n manier moet.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    2. Chiel van Lenthe says:

      Beste Jeanine,

      Wij zijn heel erg benieuwd naar de mogelijkheden van de redactie. In de uitzending gaf de mevrouw van communicatie haar eigen e-mail adres om het persoonlijk te regelen. Is er een mogelijkheid dat wij dat e-mail adres kunnen gebruiken voor onze claim? Of dat we wellicht de claim via de redactie van MAX kunnen laten lopen?

      Alvast vriendelijk bedankt voor je reactie,

      Chiel & Ellis

  8. Carlijn says:

    Geachte mevrouw Janssen,

    In mei ben ik met een vriendin op vakantie gegaan naar Sicilië. Omdat we slechte ervaringen hadden met prijsvechters hadden boekten we een vlucht met KLM via Expedia. Op de heenweg was dit een directe vlucht en op de terugweg hadden we een tussenstop in Rome. Het eerste deel van die terugreis werd blijkbaar namens KLM uitgevoerd door partner airline Alitalia.

    De bagage op de heenweg konden we via KLM boeken maar die van de terugweg helaas niet. On line konden we eigenlijk geen enkel zicht krijgen op de kosten van die bagage (https://tinyurl.com/y8a3yk4h) We konden niet eens achterhalen wat voor type ticket we hadden. We dachten dat we een light ticket hadden en dat we dan on line bagage konden regelen voor 25 euro per stuk. Op Schiphol vroegen we bij vertrek eea nogmaals en daar hoorden we dat het inderdaad via Alitalia geregeld moest worden, maar dat die prijzen niet zo veel uit elkaar zouden lopen.

    Vooraf bagage regelen resulteerde in foutmeldingen op de Alitalia website, dus dachten we dat we het dan wel bij de check-in konden doen. Helaas bij de check in kregen we weer een foutmelding met een referentie naar een andere website waar stond dat Alitalia geen on line bagage kon regelen wanneer de daaropvolgende vlucht niet door Alitalia wordt uitgevoerd. We zijn hierop gaan bellen met KLM en Alitalia en fb messages met de klantenservice, maar kregen geen gehoor.

    Eenmaal op de luchthaven bij het afgeven van de bagage kregen we te horen dat onze klachten geen zin hadden. Wilden we met of zonder bagage vliegen?! Toen bleek dat we in plaats van 25 euro 40 euro moesten betalen met een luchthaven toeslag van 8 euro per koffer. Maar liefst 48 euro per koffer ipv 15 euro! Hierna was de klantenservice nog steeds niet te bereiken.

    Omdat we eigenlijk een KLM vlucht hadden en flying blue members zijn contacteerden we ook de KLM klantenservice die vervolgens pas na enkele weken (!) belde en melde dat KLM geen enkele juridische verplichting naar ons zou hebben en hiermee moeten we het doen. Dit kreeg ik ook nog eens bevestigd via de mail.

    Ten laatste malen zal ik nu ook Expedia nog eens proberen omdat ik ook vind dat ze hiervoor zouden mogen waarschuwen op de website. Een link naar de bagage voorschriften geeft immers geen antwoord op de vraag hoeveel je moet betalen en wanneer.

    Natuurlijk willen wij eigenlijk restitutie van het teveel betaalde bedrag, maar we zouden ook graag zien dat reizigers hiervoor vooraf gewaarschuwd worden. Dit soort praktijken verwacht je van een prijsvechter maar niet in dit soort situaties.

    Mijn vraag aan u is nu, wat zijn mijn rechten en wat kan ik nog doen?

    Met vriendelijke groet,
    Carlijn

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Carlijn,

      Het is voor ons handiger als u even naar ons spreekuur belt, zodat we even met u mee kunnen kijken naar verschillende sites en de vermelding van de prijzen daarop.
      U kunt op 035-6775511 vragen naar Pascal de Jong. Hij zal even met u meekijken.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  9. Ropri says:

    Corendon zegt 6 weken voor vertrek mijn heenvlucht af,omdat er zondags niet genoeg animo is.
    En komen niet met een goed alternatief.
    Ik heb wel mijn geld terug gehad.
    Kan dit zomaar ??

    Alvast bedankt

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Ropri,

      Ja. dat kan helaas zomaar. Het is zeer onbevredigend, maar als ze uw geld teruggeven dan mogen ze annuleren bij te weinig animo.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  10. Passagier says:

    Mijn (reteur) vlucht zou van Brussel naar Barcelona en van Barcelona naar Marokko in zelfde dag zijn met zelfde vliegmaatschappij (iberia) en eind augustus van Marokko naar Brussel met royal Air Marco vliegmaatschapij terug. 3 uur voor het vertrek van mijn eerste vlucht (van Brussel naar Barcelona) kreeg ik tehoren dat mijn vlucht geannuleerd is en een andere vlucht aangeboden die pas na 2 dagen gaar vertrekken naar Barcelona en dan 5 dagen in Barcelona wachten en dan weer naar Marokko vliegen. Dat heb ik geweigerd en ik heb mijn geld geëist.
    mijn reisbureau geeft aan dat iberia alleen de heentickets gaat betalen en de terug ticket die moet royal Air Marokko terug betalen (als ze willen want ze mogen wel weigeren) want die staan nog open. Volgens mij klopt het niet. Iberia is verantwoordelijk voor de annulering van heenvlucht en daarom kan ik niet terug (ik ben namelijk thuis gebleven omdat het te veel mij is. Ik ben een hartpatiënt)
    Graag uw informatie daar over
    Alvast bedankt

  11. noraatje says:

    Dag Max &Co , onze terugvlucht met TUI ( België ) werd geannuleerd. TUI heeft voor alle passagiers hotelkamers, diner en ontbijt verzorgd, alsook de transfers van en naar de luchthaven. Wij dachten dat hiermee de zaak opgelost was. Na het zien van uw reportage hebben wij alsnog een schadeclaim ingediend wegens 17 uur vertraging door vliegtuigpech . TUI reageerde heel correct en we kregen € 400 per passagier terugbetaald ,na het vervullen van een eenvoudige procedure. Bedankt voor de duidelijke en praktische informatie !