rijden als het regent

Als het regent, staat er file. Maar waarom?

Regen hoort bij de herfst. En hoewel het jaargetijde en bijbehorende regen elk jaar weer terugkeert, leidt een bui nog steevast voor kilometers file. Maar waarom eigenlijk? 

Lagere snelheid bij regen

Ondanks dat veel wegen in Nederland zijn voorzien van zoab, wat water in een rap tempo afvoert en zorgt voor een ‘droog’ wegdek, zijn er nog genoeg wegen waarbij u als het regent geen hand voor ogen ziet. Dat is ook direct de reden dat we als het regent, minder hard rijden. We rijden zelfs tot bijna 15 procent minder hard dan we bij een droog wegdek doen, zeker als het hard regent. Volgens Karel Brookhuis, hoogleraar verkeerspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het niet vreemd dat we minder hard rijden. “We worden onzeker als het regent. ”

Verkeerscapaciteit

Niet alleen onze snelheid passen we aan, we nemen ook meer ruimte op onze voorganger. Dat zorgt er direct voor dat de verkeerscapaciteit, dat is het aantal auto’s dat per uur maximaal op een weg kan, afneemt. Uit Amerikaans onderzoek van de University of Virginia, neemt die capaciteit bij een stevige regenbui wel 25 tot 30 procent af. Dat er dus door regen een file ontstaat, lijkt bijna onvermijdelijk.

Verschil in snelheid

Ook in Nederland is ons rijgedrag met regen onderzocht. In 2018 interviewt de Volkskrant hier Brookhuis over. Hij komt met nog een reden dat er met regen files staan. Namelijk het verschil in snelheid. Want met regen zijn er mensen die langzamer rijden, maar ook mensen die het gas gewoon vol intrappen. Het snelheidsverschil wordt daardoor groter en de kans dat deze snelheidsduivels hard op de rem moeten trappen neemt daarmee ook toe. “De variatie in snelheid en in afstand zorgt voor onverwachte rembewegingen.” En dat onverwacht remmen vergroot volgens Brookhuis weer de kans op een file.

Dit geldt overigens niet alleen voor regenachtige dagen. Want ook als het droog weer is, is het verschil tussen 130 kilometer en 80 kilometer van een vrachtwagen erg groot. De harde rijders moeten dan hard op de rem en die remlichten alarmeren mensen die er achter rijden. Die gaan vervolgens ook weer remmen. Dit veroorzaakt moeiteloos in no-time een file.

November: filemaand

Daarnaast is de overgang naar de wintertijd, zeker in de avondspits, een belangrijke factor die bij slecht weer voor extra lange files zorgt. Hoewel het elk jaar terugkomt, moeten automobilisten er altijd weer aan wennen. In de avondspits is de overgang van licht naar donker groot en gaat snel. Met regen houden mensen meer afstand wat ten koste gaat van de verkeerscapaciteit, er kan minder verkeer op de weg en daardoor staat er snel een (lange) file. Rijkswaterstaat erkent ook dat in november, de opstartmaand van licht naar donker, er vaker kop-staart botsingen zijn.

Wat kunt u doen?

Wat u met regen het beste kunt doen? Pas uw snelheid aan. Rijd niet te hard en rijd mee met de snelheid van de automobilisten om u heen. En vergeet vooral niet om voldoende afstand te houden. Want afstand kan een ongeluk voorkomen. Zorg er wel voor dat u niet teveel afstand houdt, dat gaan immers ten koste van het aantal auto’s dat op de weg kan. En wie cruise control heeft doet er goed aan die te gebruiken. Zo houdt u uw snelheid op een constant niveau wat zorgt voor een betere doorstroming. Rijkswaterstaat heeft nog een goede tip: houd uw ruiten en spiegels schoon en zorg dat u voldoende ruitenvloeistof in het reservoir heeft.

(Bron: Volkskrant/Quest)

Geef een reactie