Afscheid van de ANWB praatpaal

Na 57 trouwe dienst gaat vanaf 1 juli 2017 de welbekende gele praatpaal van de ANWB met pensioen. Door de komst van de mobiele telefoon is het gebruik dusdanig afgenomen, dat hij overbodig geworden is.

Praatpalennetwerk

Al in de jaren 30 heeft de ANWB het idee om langs doorgaande wegen telefoonposten te plaatsen. Steun van de overheid hiervoor blijft uit, dus realiseert de ANWB zelf een netwerk van gewone telefoonaansluitingen in woningen van leden. Andere leden met pech kunnen daar dan bellen. Een emaillen bord naast de huisdeur geeft aan dat er een telefonische hulppost aanwezig is. De ANWB heeft hoge verwachtingen van praatpalen en ontwikkelt een plan voor een praatpalennetwerk. Het verzoek aan het Rijk om de palen te financieren, blijft lang onbeantwoord, dus de ANWB zet alvast een net van Wegenwachtstations op.

Nooit verder dan een kilometer lopen

In 1968 zijn 13 stations klaar, precies op het moment dat het kabinet besluit toch een landelijk netwerk te financieren. In 1970 plaatst Rijkswaterstaat de eerste palen langs Rijksweg 28, autosnelweg Hoevelaken – Zwolle. In de jaren erna groeit het autosnelwegnet in Nederland fors. Langs alle grote wegen komen praatpalen. In 1977 is het net landelijk dekkend en staan er 1500 palen in de berm. De palen zijn om de 2 kilometer geplaatst, zodat weggebruikers bij pech niet meer dan een kilometer hoeven te lopen. Eind jaren 90 telt Nederland 3500 praatpalen.

Wijkertunnel tijdelijke vervanger Velsertunnel

Praatpalen cadeau

Door de opkomst van de mobiele telefoon neemt het gebruik van de praatpaal af. Toch komen er in 1999 nog meer dan 100.000 pechmeldingen binnen via de gele palen. Het voordeel van de praatpaal is dat de Wegenwacht meteen weet waar u staat. Na 2010 neemt het gebruik verder af en de mobiele telefonie domineert. In 2014 besluit het ministerie van Verkeer en Waterstaat dan ook te stoppen met de palen. Op 1 juli 2017 worden ze ontmanteld, maar helemaal verloren gaan ze niet. De ANWB doet enkele van de verwijderde praatpalen namelijk cadeau aan mensen die eerder al hebben aangeven hier heel graag voor in aanmerking te komen. Meer dan 2000 reacties zijn hierop ontvangen. Bij Tijd voor MAX komen 3 kanshebbers op bezoek. Ook is Michael Claassen te gast. Hij werkt al 19 jaar als wegenwacht en hij heeft duidelijk gemerkt dat het gebruik van de praatpaal elk jaar verder afneemt. De afgelopen jaren ontvangt hij nog maar 1 á 2 meldingen per jaar vanaf de praatpaal.

Wat te doen bij pech na 1 juli?

Het verdwijnen van de praatpalen betekent dat u vanaf dat moment een opgeladen telefoon nodig heeft om bij pech hulp in te roepen. Het is extra handig als u in de auto standaard een oplader heeft, mocht de batterij leeg raken. Heeft of wilt u geen mobieltje, dan kunt u er wellicht één lenen. Zorg dat u in elk geval de contactgegevens van de ANWB bij u heeft. Er is overigens ook een gratis ANWB Wegenwacht app, waarmee u met één druk op de knop in contact staat met de ANWB en zij precies weten waar u staat.

Nieuw leven

Wat gaat er gebeuren met de 3300 praatpalen die vanaf zaterdag buiten werking worden gesteld? 100 ervan gaan naar het verkoopkantoor van spullen van de overheid. Enkele palen worden geschonken aan musea die een link hebben met verkeer of telecom, zoals het DAF museum en het Openluchtmuseum in Arnhem. Nog eens 2700 praatpalen krijgen een nieuw leven. Ze worden omgetoverd tot laadpalen voor elektrische auto’s en fietsen, informatiepalen in de openbare ruimte en openbare watertappunten. De nieuwe palen behouden grotendeels het uiterlijk van de oude praatpalen. De resterende 500 praatpalen worden voor een kleine 300 euro per stuk verkocht aan belangstellenden. Op de website van de ANWB is alles te lezen over de geschiedenis van de praatpaal: Afscheid van een icoon.

Dit onderwerp wordt behandeld in de uitzending van Tijd voor MAX op vrijdag 17 maart om 17.10 uur op NPO 1.

Lees ook: Wegenwacht viert 70ste verjaardag.

Gaat u de praatpaal missen of maakt u er al geen gebruik meer van?

(Bron: anwb.nl, ANP)

Geef een reactie