Mag de bank 500 euro vragen voor een advies?

“Op mijn huis heb ik een aflossingsvrije hypotheek van 124.000 euro bij de ABN, waarvan een deel (40.000 euro) dit jaar afloopt. Ik wil dit deel verlengen en heb een aanvraag voor een persoonlijk gesprek gedaan. Maar dat kan alleen telefonisch, een persoonlijk gesprek kost me 500 euro. Kan de bank dit zomaar eisen? Het vorige verlengen verliep wel via een gratis gesprek.” Henny Versteeg-Koets

Het vorige gesprek over het verlengen van uw hypotheek was ook niet gratis. Dat leek alleen maar zo. De kosten van het gesprek werden weggewerkt in de rente of ‘afsluitkosten’ van de nieuwe hypotheek. Daar zag je niks van. Maar sinds enkele jaren moeten de banken met hun rekeningen ‘transparanter’ zijn, zoals dat heet. Dat betekent dat ze de advieskosten niet meer ergens mogen wegwerken, maar er een aparte factuur voor moeten sturen. Dat heeft natuurlijk het voordeel dat je als consument precies weet waarvoor je betaalt. Maar dat heeft ook nadelen. Mensen zien de kosten – 500, 800 of meer dan 1.000 euro – voor advies als een zware last. Dat hebben ze er dan niet voor over. Het gevolg is dat ze bepaalde dingen zonder advies via internet gaan regelen. Dat is niet altijd een goede zaak, zeker niet als het om ingewikkelde financiële producten gaat zoals een lijfrente, of als ze echt geen idee hebben hoe een hypotheek werkt. Maar u weet eigenlijk wel wat u wilt. U wilt profiteren van de lage rente en doorgaan met het aflossingsvrije stuk van uw hypotheek. Als u de rente goed kunt betalen, is daar natuurlijk niks op tegen. Dan moet een telefonisch consult genoeg zijn om de situatie te houden zoals die is. Overigens: niet alleen ABN AMRO vraagt dergelijke bedragen voor het adviseren, alle banken doen dat tegenwoordig zo.

Bron: MAX Magazine – Editie nr. 03 2018

Geef een reactie