Krijg grip op uw geld: zo werkt een (digitaal) huishoudboekje
Publicatiedatum: 11 augustus 2025
Uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken blijkt dat meer dan 40 procent van de Nederlanders een huishoudboekje gebruikt. Dit is een handig hulpmiddel om overzicht te krijgen in wat er binnenkomt en wat u uitgeeft. Maar hoe werkt dit precies? In dit artikel leggen we het uit en geven we een praktisch stappenplan.
Wat is een huishoudboekje?
Volgens Kim Peijnenburg, hoogleraar huishoudfinanciën aan Tilburg University, hebben veel mensen met geldproblemen geen goed overzicht van hun inkomsten en uitgaven. Dat vertelt zij aan het AD. Een huishoudboekje kan dan helpen om dit overzicht te krijgen. Doordat u hiermee bijhoudt wat er binnenkomt en uitgaat, zie u in één oogopslag wat er maandelijks met uw geld gebeurt. Zo voorkomt u verrassingen en kunt u (uiteindelijk) betere keuzes maken.
Bepaal wat voor soort huishoudboekje u wilt
Wanneer u een huishoudboekje wilt bijhouden, kan dit op verschillende manieren. Beslis eerst wat uw voorkeur heeft: papier of digitaal.
- Papier: gebruik een schrift, notitieboek of kant-en-klaar boek.
- Digitaal: gebruik bijvoorbeeld Excel of een app.
Online zijn er ook verschillende kant-en-klare huishoudboekjes beschikbaar. Wijzer in Geldzaken heeft er een aantal op een rij gezet. U kunt daarbij filteren op gratis opties. Soms biedt dit nuttige extra’s, zoals grafieken weergeven of waarschuwingen afgeven bij een laag saldo.

Zo maakt u een helder overzicht van uw inkomsten en uitgaven
Nu is het tijd om van start te gaan. Pak uw huishoudboekje erbij en maak links een duidelijk overzicht van wat er per maand binnenkomt (zoals loon of toeslagen) en rechts wat eruit gaat (bijvoorbeeld huur, boodschappen en abonnementen). Gebruikt u een kant-en-klaar variant? Dan blijven deze gegevens vaak staan.
Natuurlijk zijn er ook variabele kosten: kosten die per maand verschillen. Hiervoor kunt u het beste een vast moment in de week aanhouden, waarbij u deze (extra) uitgaven verzamelt. Weet u niet meer wat u waaraan heeft uitgegeven? Bekijk dan eens uw uitgaven in de bankapp. Doet u vaak contante betalingen? Bewaar dan de bonnetjes.
U kunt zich ook richten op 1 categorie
Vindt u een volledig overzicht van inkomsten en uitgaven teveel werk? Dan kunt u zich ook richten op 1 categorie waar u vaak ongemerkt veel geld aan uitgeeft. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld elke maand veel geld kwijt aan de categorie eten en drinken (uit eten gaan, lunch op het werk en/of tussendoortjes onderweg). Maar misschien gaat het bij u wel om kleding, vrijetijdsuitgaven, huisdieren of cadeautjes.
Voor de langere termijn grip krijgen op uw geld
Bekijk uw huishoudboekje ook regelmatig. Al na een paar weken kunt u globaal zien waar uw geld vooral naartoe gaat. Denk aan een dagelijkse koffie op het station of snacks onderweg. Als u dit weet, kunt u een plan maken om te besparen. Na een paar maanden ziet u nog meer patronen. U weet dan ook hoeveel u gemiddeld uitgeeft aan bijvoorbeeld boodschappen, kleding of cadeaus.
(Bron: Wijzer in Geldzaken, Nibud, AD. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.



Op de eerste bankrekening ontvang ik mijn inkomsten. Mijn vaste lasten per jaar gedeeld door 12 gaan naar mijn andere bankrekening. In een schrift heb ik kolommen per rubriek. b.v. huis, ziekte, gas+licht, telefoon, verzekering . Zo heb ik nooit tekort. Wat overblijft op de eerste bankrekening is voor boodschappen, kleding en extra’s., ook ingedeeld in kolommen. Als ik iets uitgeef trek ik dat van mijn saldo af. Zo zie ik elke week wat ik nog op mijn rekening heb staan.
Ik heb altijd digitaal en op papier mijn uitgaven genoteerd.
Digitaal is makkelijk voor mij en op papier kan ik er dingen bijzetten die ik belangrijk vind.
Door ziektes paar jaar niet goed bijgehouden maar weet nog steeds globaal hoeveel ik bezit en uit kan geven.
Ga er nu weer mee beginnen om exact bij te houden, is prettiger en rustiger want veel geld heb ik niet.
Bij de RABOBANK op de site is een gratis Excelsheet te downloaden met een prima huishoudboekje!!! Gebruik dit al jaren en kijk elk jaar naar een update, die je dan weer kan verversen!
Ik houd al jaren bij in een schriftje wat mijn inkomsten zijn en uitgaven en heb ook een aparte kolom voor de vaste lasten, dat werkt perfect. Zo zie ik ook elke maand wat ik eventueel tekort kom of overhoud.