Zo wordt u geen slachtoffer van agressieve telefonische verkoop

Benaderd worden via de telefoon door een agressieve verkoper die u van alles wil aansmeren: het overkomt steeds meer mensen. Voor zij het weten is de koop al gesloten. Wat kunt u doen om niet het volgende slachtoffer te worden van agressieve telefonische verkoop? Wij vragen het aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen.

Te mooi om waar te zijn

Veel bedrijven die aan discutabele telefonische verkoop doen, hebben de telefoonnummers verkregen via online prijsvragen en enquêtes. Volgens Janssen is het belangrijk om alert te zijn voordat u hieraan meedoet. “Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook. Een mooie prijs winnen door alleen een aantal gegevens in te vullen is niet realistisch, daar zit bijna altijd iets achter.  Echt dure dingen wint u namelijk niet zomaar.”

Ook wat betreft enquêtes die gouden bergen beloven na het invullen, is het volgens Janssen oppassen geblazen. “In Nederland zijn een aantal gerenommeerde bureaus actief die enquêtes afnemen zonder dat hier een vergoeding tegenover staat. Die zijn betrouwbaar. Zodra er geldbedragen of prijzen worden beloofd als u de enquête invult, is het vaak foute boel.”

Wees voorzichtig, ook aan de telefoon

In zowel het geval van prijsvragen als enquêtes adviseert zij om niet zomaar gegevens achter te laten. Zeker met het invullen van bank- of adresgegevens moet men zeer voorzichtig zijn. “Daarmee kunnen kwaadwillende echt iets aanrichten”, legt Janssen uit. Over het verstrekken van telefoonnummers is zij iets minder sceptisch. “Het is natuurlijk niet alleen maar negatief. Sommige mensen vinden het ook leuk om gebeld te worden.” Het is verstandig om heel alert te blijven als u daadwerkelijk wordt gebeld. “Zodra het gesprek een wending neemt die u niet wenselijk vindt, moet u meteen zeggen dat u hier geen zin in heeft en daarna ophangen. Vermijd sowieso het woordje ja, want voor u het weet zit u ergens aan vast.”

Malafide reisaanbieders

In het MAX-programma Groeten van MAX wordt er regelmatig aandacht besteedt aan bedrijven die via de telefoon allerlei dingen proberen te verkopen. Als u meedoet aan een prijsvraag of enquête van een van deze partijen, dan is het verstandig om geen gegevens achter te laten, ook niet als u graag wordt gebeld. Het gaat bijvoorbeeld om de vakantieaanbieders Fly A Way (niet te verwarren met het Belgische reisbureau Selectair Fly Away) en VakantieGarant.

Met dank aan Jeanine Janssen.

Geef een reactie