Toyota roept tienduizenden auto’s terug

Automerk Toyota roept in Nederland tienduizenden auto’s terug naar de dealer. De wagens worden vanwege mogelijke problemen met de zogenoemde gordijnairbag gecontroleerd. Uit voorzorg worden ook de koolstoffilters van een aantal modellen vervangen omdat deze mogelijk niet goed functioneren.

Veiligheid in gevaar

Volgens het Japanse bedrijf zit er mogelijk een scheur in de opblaasinrichting van de airbags, waardoor de airbag niet goed wordt opgeblazen. Veiligheid is bij deze airbags dus niet langer gegarandeerd. Bij de controle van de gordijnairbag gaat het om 17.208 Prius modellen uit de productieperiode 2008-2012 en 12 Prius Plug-in Hybrid modellen uit 2009-2012. Los daarvan worden bij het dochterbedrijf Lexus nog eens 5099 CT 200h-modellen teruggeroepen vanwege de airbags. Eigenaren van de betrokken auto’s ontvangen een persoonlijk bericht, waarin staat dat ze terug moeten naar de garage. De kosten voor de reparaties zijn voor Toyota.

Ook fouten in koolstoffilters

Uit voorzorg worden ook de koolstoffilters van een aantal Toyota-modellen vervangen omdat deze mogelijk niet goed functioneren. Het koolstoffilter in de auto voorkomt dat er benzinedampen uit de brandstoftank in de atmosfeer terecht komen en dat gaat bij deze filter niet helemaal zoals het hoort. De grote terugroep voor het filter in de Toyota’s betreft de modellen Corolla (augustus 2006 – mei 2013), Auris (april 2008 – september 2012), Prius (oktober 2008 – februari 2015), Prius Wagon (november 2011 – februari 2015) en de Prius Plugin Hybrid (november 2009 – februari 2015). Het gaat hier om 41.334 auto’s. In februari riep Toyota ook al 2,9 miljoen auto’s terug. Toen ging het om problemen met de gordels van de RAV4 en Vanguard-SUV’s.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Ik rijd dit jaar 10 jaar Toyota. In die 10 jaar heb ik 5x een terugroepactie van mijn auto meegemaakt. Mijn indruk is dat deze terugroepacties een middel zijn om de klant naar de garage te lokken. Ik heb meegemaakt dat ik gevraagd werd om terug te komen i.v.m. de veiligheidsriem, die kon door schuren in de houder. Omdat ik het zonde vond om alleen daarom naar de garage terug te gaan, liet ook een onderhoudsbeurt uitvoeren, en overhandigde de brief van de importeur. Wat schertst mijn verbazing? … Alleen de onderhoudsbeurt was uitgevoerd en niet de modificatie. Dit herhaalde zich 3x. En elke keer kreeg ik achteraf een soort dreigbrief van de importeur, dat het toch echt in mijn belang was om de modificatie te laten uitvoeren en dat Toyota niet langer instond voor mijn veiligheid. Ik heb toen teruggeschreven, dat ik 3x de auto aangeboden heb (rekeningen ter inzage) en dat Toyota geen modificatie heeft uitgevoerd. Dat ik nu niet meer mijn auto aanbiedt en als ik verongeluk, alle verantwoording bij Toyota ligt. Dat ik niet meer benaderd wens te worden en bij overtreding, ik alle consumentenprogramma’s ga benaderen, met dit schandaal. Ik heb niets meer vernomen van de terugroepactie en toen ik een jaar later mijn auto aanbood voor een onderhoudsbeurt, werd de modificatie uitgevoerd, zonder dat ik daarom hoefde te vragen. Nu kreeg ik onlangs weer een terugroepactie, voor het smeren van het raammechanisme. Lijkt me een beetje belachelijk, na een gebruik van 10 jaar. Waarschijnlijk kunnen ze niet wachten op mijn jaarlijkse onderhoudsinterval. Ik ga niet extra terug, naar de garage en ze mogen het raammechanisme geheel vrijwillig zonder dat ik daarom vraag smeren, bij de eerst volgende keer dat ik naar de garage ga. PS. Ik vergeet bijna iets belangrijks. Na elke bezoek aan de garage, krijg ik een vragenlijst, over een tevredenheidsonderzoek, via de email. Ik vulde dat altijd vrij neutraal in, zonder noemenswaardige opmerkingen. Altijd kreeg ik een bedankje. De laatste keer was ik het zat en heb kritiek gespuid. Bij verzending, kreeg ik een foutmelding, ik probeerde het 2x opnieuw en kreeg 2x een foutmelding, bij de derde keer vertikte ik om mijn kritiek te spuien en toen kreeg ik geen foutmelding???? De vragenlijst was in goede orde ontvangen. Bedankt voor Uw medewerking.