Duur 14:57
Gepubliceerd op 18 juli 2016

Vakantie-abonnement: Spotreis

Voor 199 euro per jaar met 2 personen 2 keer op vakantie. Dat klinkt ideaal. De firma Spotreis biedt dit aan. Ze bellen potentiële klanten met een mooi verkooppraatje over hun reisconcept. Maar voor u het weet zit u aan een abonnement vast en bent u 199 euro armer. Dit overkwam Samantha en Perry.

Vakantie-abonnementen

De firma Spotpreis verkoopt zogeheten vakantie-abonnementen. Telefonisch proberen zij deze abonnementen aan de man te brengen. U wordt gebeld en de verkoper weet u met een goed verhaal te overtuigen van dit abonnement. Aan de lijn wordt u gevraagd ‘OK’ te zeggen. U denkt hiermee akkoord te hebben gegeven om informatie toe te sturen, maar zonder dat u het weet bent u akkoord gegaan met een abonnement voor een jaar. Na enige tijd wordt er zonder toestemming 199 euro van uw rekening afgeschreven.

Toestemming

Hoe komt Spotreis aan mijn gegevens zult u zich afvragen? Die zijn gekocht. Er zijn bedrijven die uw gegevens doorverkopen. Wellicht heeft u op een andere website ooit toestemming gegeven dat het desbetreffende bedrijf uw gegevens mag delen met derden. Daarmee heeft u toen toestemming gegeven dat andere bedrijven ook gebruik van uw gegevens mogen maken. Overigens is het wettelijk niet toegestaan om geld van uw rekening te innen zonder uw (digitale) handtekening. In dit geval is om deze handtekening niet gevraagd.

Wetgeving

Vakantieproducten zoals deze abonnementen, hotelkaarten en timesharing worden vaak telefonisch of op straat aangeboden. Om de consument beter te beschermen heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) regels opgesteld waar ondernemers zich aan dienen te houden. Eén van die regels is, dat deze producten niet meer telefonisch verkocht mogen worden. Ook moet de koper een contract toegestuurd krijgen en moet dit contract worden voorzien van een handtekening alvorens het geldig is. Ook houdt de consument het recht om binnen 14 dagen kosteloos onder de overeenkomst uit te kunnen.

In de studio

Samantha en Perry zijn ook benaderd voor een vakantie-abonnement van Spotreis. Voor meer informatie hoeft Samantha alleen maar ‘OK’ te antwoorden. Vervolgens verneemt ze een aantal weken niets van Spotreis tot er ineens 199 euro van haar rekening wordt afgeschreven. Samantha gaat hier niet mee akkoord. Het lukt haar contact te krijgen met Spotreis en daar geeft zij aan geen abonnement te willen. Spotreis biedt een compromis aan: Samantha mag € 99,50 overmaken. Volgens Spotreis is niet betalen geen optie. Daar denkt Samantha heel anders over. 

Klachten

Er zijn talloze klachten bij de redactie van Groeten van MAX binnen gekomen over de werkwijze van Spotreis. Groeten van MAX heeft Spotreis hiermee geconfronteerd. Zij geven aan zich niet bewust te zijn van de verandering in wetgeving rond timesharing en het feit dat dit op hen van toepassing is. Ze beloven de doelbewuste en agressieve manier van verkopen onder de loep te nemen. De onrechtmatige manier van incasso is inmiddels aangepast. Kortom, Spotreis belooft beterschap.

Tip: doe geen zaken over de telefoon. Als u toch geïnteresseerd bent, ga dan niet ter plekke akkoord, maar vraag bedenktijd.

Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op 18 juli 2016.

Chat met Jeanine Janssen

Op 18 juli 2016 kunt u hieronder vragen stellen aan Jeanine Janssen over vakantie-abonnementen. Na woensdag 20 juli 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (6)

    Awe Balm says:

    Er zijn nog een paar van deze organisaties actief. Heb vorig jaar een blokkade uitgevoerd op mijn vaders rekening hiervoor.

      MAX Ombudsman says:

      Beste Awe,
      We horen graag op welke reisorganisaties u doelt. U kunt dat hier melden, maar u kunt ook contact opnemen met ons spreekuur op 035-6775511 zodat uw klacht in de registratie komt.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Janneke Romme says:

    Geachte mevrouw/
    Ik ben ook gedupeerd door Spotreis.eu.
    Van mijn rekening is € 199– afgeschreven!
    Hoe krijg ik mijn geld terug en kom ik van dit abonnement af?
    Ook telefonisch erin getrapt!!!
    Met vriendelijke dank en groet
    A. Romme

      MAX Ombudsman says:

      Beste mevrouw Romme,
      U kunt het bedrag laten terugboeken door de bank. Dat kan via internetbankieren of door even te bellen met de bank. U stuurt daarbij een email naar het bedrijf en zegt dat u nog gewoon van de overeenkomst af kunt omdat ze niet aan de vormvereisten voor timesharing hebben voldaan.

      Wilt u ons op de hoogte houden en even bellen met ons spreekuur op 035-6775511?
      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    FransF says:

    Ik heb ook in de clinch gelegen met Spotreis (april), en heb toen het bedrag betaald met een verhoging voor incassokosten. Daarna geprobeerd duidelijk te maken dat dit niet door de beugel kon. Maar ze praatten alles recht wat krom is.
    Toen ik jullie programma had gezien ben ik gisterenavond nog maar eens in de pen geklommen, en waarempel, binnen 12 uur excuses en de belofte dat het totale bedrag wordt terugestort. Dat staat inmiddels zelfs al op onze rekening.

    Ze hebben duidelijk eieren voor hun geld gekozen.

    oosterwijck says:

    Vakantie abonnee. … Hoe achterlijk kan een mens zijn? … Je hoeft maar iets te bedenken en de mens staat met zijn portemonnee te wapperen. Vakantie-abonnee! … Ha, ha, ha Ik moet een ineens denken aan de goede doelen industrie. … Zeg maar woef en maak €3 over om een hondje in te enten. … Of ook een goeie: Red de Olifant. Nog eentje: Red de Neushoorn. … geen wonder dat oplichters in de rij staan, met een idee. Je zou bijna denken dat de overheid iets in het drinkwater toevoegt, waardoor jong dementerenden gestimuleerd worden.

Bekijk ook

Meer