Een vrouw heeft een pakketpunt aan huis.

Een pakketpunt aan huis starten? Dit zijn de voor- en nadelen  

In Nederland zijn er duizenden pakketpunten. Particulieren met voldoende ruimte en tijd thuis, kunnen zelf een pakketpunt starten en zo wat (bij)verdienen. Maar wat levert een pakketpunt eigenlijk op en wat zijn de voor- en nadelen? In dit artikel zetten we alles op een rij.

Waarom een pakketpunt starten?

Als particulier kunt u een pakketpunt starten en daarmee een extra inkomen verdienen. Voor elk pakket dat u ontvangt of uitgeeft, ontvangt u een kleine vergoeding. Volgens de Kamer van Koophandel (KvK) verschilt deze per bezorgdienst, meestal tussen 15 en 45 cent per pakket.

Daarnaast ontvangt u verschillende bezoekers bij u aan huis, wat voor extra contact en sociale interactie kan zorgen. Het is daarnaast een bijverdienste die u goed kunt combineren met andere flexibele activiteiten thuis.

Mogelijke nadelen van een pakketpunt starten

Hoewel het aanlokkelijk kan zijn om aan huis iets bij te verdienen, is het belangrijk om ook altijd zorgvuldig te overwegen of een pakketpunt aan huis wel echt iets voor u is. Er zijn namelijk een aantal andere zaken om op te letten:

  • Er is ruimte nodig: u moet voldoende ruimte hebben om pakketten veilig en georganiseerd op te slaan. Dit kan lastig zijn in een kleinere woning.
  • Verantwoordelijkheid: u bent verantwoordelijk voor de veiligheid van de pakketten, totdat ze worden opgehaald. Bij verlies of beschadiging kan dit leiden tot vervelende situaties.
  • Verzekering en aansprakelijkheid: mogelijk moet u extra verzekeringen afsluiten om de pakketten te dekken tegen diefstal of schade.
  • Tijdsinvestering: het beheren van een pakketpunt is niet iets om te onderschatten en kan tijdrovend zijn, vooral wanneer u veel pakketten moet verwerken.
  • Privacy: regelmatige bezoekers kunnen ook uw privacy verstoren en soms komen bezoekers op een moment waarop u er eigenlijk niet op zit te wachten.
Een (post)bezorger geeft 2 pakketten aan iemand.
Lees ook: Met deze tips helpt u de (post)bezorger een handje rondom de feestdagen (en heeft u uw pakket op tijd in huis)

Met welke bezorgdienst ga ik werken?

In veel gevallen meldt u zich als particulier pakketpunt niet rechtstreeks bij PostNL of DHL, maar via een tussenpartij zoals ViaTim. Zij beheren een netwerk van buurt- en thuispunten. U vult het aanmeldformulier op de website in, waarna ViaTim beoordeelt of uw huis geschikt is. Er wordt vooral gekeken of u minimaal 18 jaar bent, op de begane grond woont en of u doordeweeks in de avond thuis bent. Bij goedkeuring koppelen ze u aan één of meerdere bezorgdiensten en ontvangt u per pakket een kleine vergoeding.

U hoeft zich in dat geval niet bij de KvK in te schrijven; de vergoeding geldt namelijk als incidenteel bijverdienen. De Belastingdienst noemt dit ‘inkomsten uit overig werk’. U moet deze overigens wel opgeven bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. Werkt u rechtstreeks voor een bezorgdienst, dan is inschrijving bij de KvK vaak wel nodig (en start u dus een eigen onderneming).

Twijfelt u wat in uw situatie het beste is? Kijk dan eens in uw omgeving naar andere particuliere pakketpunten en vraag hen naar hun ervaringen.

(Bron: Kamer van Koophandel, Belastingdienst, Thuiswinkel.org, AD, PostNL, DHL, ViaTim, Margriet. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    henk jan says:

    alles een huurhuis heb mag geen bedrijf zijn .