Duur 17:09
Gepubliceerd op 9 februari 2016

Af van betaalde sms-diensten

Betaalde sms-diensten zitten vaak verpakt in mailtjes, reclames op internet of berichten die u mooie prijzen beloven. Een nieuwe iPhone,waardebonnen van de Albert Heijn of Jumbo of gratis dagkaarten van de NS. Als u hier op in gaat zit u, vaak ongemerkt, vast aan een abonnement dat wordt afgerekend met dure sms’jes. Zonder dat u het doorheeft worden de bedragen automatisch afgeschreven van de telefoonrekening van u of uw kinderen.

Hoe komt u van een betaalde sms-dienst af?

Het is belangrijk om iedere maand uw telefoonrekening goed te controleren. Als u ongewone kosten op uw rekening ziet staan is het raadzaam om contact op te nemen met uw telefoonprovider.

Een ongewenste sms-dienst kunt u ook stoppen door STOP of UIT te sms’en naar het nummer waar u het bericht van krijgt.

Op de site Payinfo van de stichting gedragscode sms-diensten kunt u controleren of u een abonnement heeft op een sms-dienst. Via deze site kunt u uw telefoon ook blokkeren voor dit soort diensten.

Heeft u zich niet aangemeld voor een sms-dienst? Of hebt u nooit sms’jes ontvangen? Dan hoeft u de kosten voor deze sms-dienst niet te betalen.

Opzeggen sms-diensten

Bent u het niet eens met de kosten voor de sms-dienst op uw rekening? Volg dan het volgende stappenplan:

  1. Bespreek uw klacht met de aanbieder van de sms-dienst. Misschien kan die het probleem eenvoudig oplossen. Komt u er samen niet uit? Bespreek uw klacht dan met uw telefoonaanbieder.
  2. Kan of wil uw telefoonaanbieder de klacht ook niet oplossen? Dan kunt u het volgende doen: schrijf uw telefoonaanbieder een brief met daarin uw klacht. Heeft u een klacht ingediend bij de telefoonaanbieder? Dan mag u de betaling van het gedeelte van de rekening waar u het niet mee eens bent opschorten. Dat betekent dat u de kosten voor de sms-dienst nog niet hoeft te betalen. Op uw gespecificeerde telefoonrekening kunt u zien om welk bedrag het gaat.

Op de website van Consuwijzer staat een voorbeeldbrief die u hiervoor kunt gebruiken.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:

  1. Leg uw klacht voor aan de Geschillencommissie Telecommunicatie.
  2. Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Kijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die dan eerst in.

(Bron: Consuwijzer)

Dit onderwerp wordt in het programma Meldpunt! van dinsdag 9 februari 2016 behandeld.

—-

Chat met MAX Ombudsman Jeanine Janssen

Op dinsdag 9 februari 2016 kunt u hieronder chatten met MAX Ombudsman Jeanine Janssen. In deze chat kunt u tot een half uur na de uitzending (20.30) van Meldpunt! vragen stellen over ongevraagde sms-diensten.  Andere vragen worden niet beantwoord. Na 20.30 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer door MAX Ombudsman beantwoord. Ombudsman Jeanine Janssen geeft uiterlijk vrijdag 12 februari 2016 antwoord op uw vragen.

Op werkdagen kunt u tussen 10:00 uur en 12: 00 uur bellen met de MAX Ombudsman op 035-6775511 (lokaal tarief).

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (4)

    Adriaan says:

    Hier blijft de wetgever in gebreke. Ook onze providers verdienen dik geld aan deze fraudeurs. De wet kan gemakkelijk voorschrijven dat een fysieke handtekening vereist is voor het aanzetten van zulke dure sms-diensten, voordat een provider het mag doorgeven aan de klant. OPGELOST!
    Tweede Kamer, doe hier iets aan !

      MAX Ombudsman says:

      Beste Adriaan,

      Sharon Gesthuizen van de SP gaat dit politiek aankaarten. We blijven uiteraard de zaak volgen. We zijn het met u eens dat dit anders geregeld kan worden!

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Peter Pos says:

    Vorige week voor mijn vader aan de slag geweest met de provider die bij mijn 87 jarige vader bedragen doorberekend van wat mij betreft criminele organisaties die SMS contracten “afsluiten”. Heel vreemd dat zij standaard de SMS dienst niet uit zetten. Argument om dit niet te doen is om dat andere het wel AAN willen hebben staan ?? Dan draai het toch om. Of laat de dubieuze organisatie zelf een factuur sturen naar degene die het wel willen. Gewoon niet aan criminele activiteiten mee willen werken en verdienen is mijn advies aan de providers. Dat hoort niet! De provider gaat mijn vader dus niet terug betalen. Dat vind ik zo vreemd want ik had binnen 3 minuten door dat het bedrijf waar de SMS diensten vandaan komen niet in de haak is (adres dubieus en telefoon wordt niet opgenomen) en de bedrijven zijn al jaren bekend!! Waarom blijf je daar dan maar geld aan overmaken en doorbereken aan je klanten. Ben benieuwd of een provider hier antwoord op kan geven? Ik kom niet verder dan een aardige persoon van de “helpdesk” die niet kan helpen of doorverbinden (een telefoonbedrijf die niet door kan verbinden!!) met iemand die verantwoordelijkheid durft te nemen namens de provider. Heeft iemand een tip hoe ik het geld van mijn vader kan terug krijgen? De man wordt er depressief van! En de provider en SMS criminelen schatrijk dat is toch gewoon mishandeling en crimineel!

      MAX Ombudsman says:

      Beste meneer Pos,

      Het is handig om uw klacht schriftelijk voor te leggen aan de provider. Providers geven zelf aan dat ze hier soepel mee omgaan. Dat blijkt in de praktijk niet altijd zo te zijn.
      Vraag ook in die brief de berichtengeschiedenis op, zodat we later goed kunnen kijken of ze aan de gedragscode hebben voldaan.
      Vraag een schriftelijke reactie binnen twee weken. Heeft u dan geen (bevredigende) reactie gehad, belt u dan met ons spreekuur.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

Bekijk ook

Meer