Paul Verhoeven

Monique van de Ven, Renée Soutendijk, Rob van Scheers, Martin Koolhoven en Gerard Soeteman schetsen een beeld van het leven en de carrière van de regisseur.

Een portret van Paul Verhoeven die op zijn 81e een grote internationale filmproductie afrondt: Benedetta, een middeleeuws drama. Verhoeven wordt getypeerd als een bezetene, een man die van confrontaties houdt, een ‘fysieke regisseur’ wiens werk met enige regelmaat omstreden was.

We kijken naar Paul verhoeven als persoon en als regisseur door de ogen van zijn vriendin en actrice Monique van de Ven en actrice Renée Soutendijk. Ook biograaf Rob van Scheers en collega-filmregisseur Martin Koolhoven komen aan het woord. Gerard Soeteman noemt Paul de ‘Grand Old man van Dutch Cinema’.

Het felle en bekritiserende realisme moet in Verhoevens films verklaard worden vanuit de oorlogsjaren. Verhoeven was 5 jaar oud toen hij aan de hand van zijn vader door de gebombardeerde Den Haag liep en de gruwelen zag.

Waar haalt Verhoeven die gedrevenheid nog vandaan? Volgens Monique van de Ven komt dit voort uit angst voor de dood: ‘Hij is nog steeds dat jongetje. Hij heeft een ongekende energie, gaat door alsof de duivel hem op de hielen zit. Hij wil niet denken aan de dood. Daarom staat hij nu nog op de set.’