Josine Droogendijk: ‘Het bewerken van foto’s is eerder regel dan uitzondering aan het hof’

Rustig uitzieken is er voor Catherine, de prinses van Wales, niet bij. Na het Photoshop-debacle zoemen er op sociale media de meest bizarre complottheorieën rond. En dat terwijl het bewerken van foto’s eerder regel dan uitzondering is aan het hof…

Photoshop-fouten

Het is u vast niet ontgaan: ter ere van de Britse Moederdag verspreidde Kensington Palace op zondag 10 maart een schattig kiekje van prinses Catherine en haar 3 kinderen. In eerste instantie waren de reacties positief, want na enkele weken radiostilte kregen we de prinses eindelijk weer eens te zien. Maar naarmate de vrolijke foto beter werd bestudeerd, doken er steeds meer Photoshop-fouten op. De mouw van Charlotte hield bijvoorbeeld abrupt op, het patroon van Louis’ trui liep niet door en met de rits van Catherine bleek ook van alles mis. Kort na de publicatie moest Kensington Palace wel toegeven dat het beeld was bewerkt. Catherine nam de schuld op zich, met een zelfgeschreven berichtje op sociale media. Ze zou, net als veel beginnende fotografen, de foto hebben bewerkt.

Het werd van kwaad tot erger

In plaats van te kalmeren, gooide de familiefoto helaas olie op het complotvuur. De meest bizarre verhalen gingen én gaan rond op sociale media, van een verborgen overlijden tot een geheime affaire en een buitenechtelijk kind. Als het geen betrekking zou hebben tot een echt persoon, die ook nog eens aan het herstellen is van een pittige operatie, zou het hele gebeuren lachwekkend zijn.

Eerder foto’s onder de loep

Naar aanleiding van de Moederdagfoto besloten de grote persbureaus alle vrijgegeven foto’s van het Britse hof te inspecteren. Onafhankelijkheid is voor een grote nieuwsbron erg belangrijk, dus deze zet snap ik wel. Maar het idee dat koninklijke foto’s vrij zijn van bewerking, vind ik tegelijkertijd heel naïef. Sinds het fenomeen fotografie bestaat, doen royals al hun best om de mooiste beelden naar buiten te brengen. Dat daarbij ook een digitale kwast wordt gebruikt, was tot 2 weken terug helemaal geen heikel punt.

Photoshoppen van koninklijke foto’s is niet nieuw

Neem de verjaardagsfoto van Vincent en Josephine, de tweeling van koning Frederik en koningin Mary. Het kiekje werd enkele dagen voor de inhuldiging vrijgegeven. Een hele drukke tijd dus, en dat verklaart ook wel waarom de prins en prinses gewoon uit een oude familiefoto zijn geknipt en op een andere achtergrond zijn geplaatst.

Bewerking van foto's, koningshuis Denemarken

Dennis Stenild, Kongehuset ©

Of wat dacht u van deze beeldschone familiefoto van de Oranjes? Om alle 5 de gezinsleden op hun állermooist weer te geven, werden ze een voor een gefotografeerd en volgens met fotoshop in één portret samengebracht. Is dat erg? Zolang de foto alleen maar een aardige geste is van de Oranjes richting het volk, niet. Had de foto moeten aantonen dat de koning gezond was, zoals dat het geval was bij Catherine, dan ligt de lat van authenticiteit natuurlijk velen malen hoger.

Koninklijk gezin

© RVD/Erwin Olaf

Toen Mathilde van België haar 40ste verjaardag vierde met een reeks portretten, moest ik ook wel even knipperen met mijn ogen. De prinses – want dat was ze toen nog – leek opeens op een jonge filmster uit de jaren 50.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Of wat dacht u van Maria Teresa, de groothertogin van Luxemburg. Dat ze een maatje meer heeft, is wat mij betreft géén probleem. Blijkbaar denkt ze daar zelf anders over, want op vrijwel ieder officieel portret poetst de digitale kwast er een paar kilo af.

Maria Teresa in een autoVroeger werden foto’s al bewerkt

Zoals gezegd is het bewerken van koninklijke foto’s niet nieuw. Volgens biografe Jolanda Withuis had Juliana in haar jonge jaren een wrat op haar gezicht. Op sommige nieuwsfoto’s is het kleinood inderdaad te zien, maar op de officiële portretten niet.

prinses juliana in haar jongere jaren

Nieuwsfoto’s werden in die tijd ook wel onder handen genomen. Toen fotograaf Ben van Meerendonk tijdens de inhuldiging van Juliana de eed vastlegde, bleek de hand van de kersverse koningin onscherp te zijn. Om toch een verkoopbare foto te realiseren, plaatste hij een nieuwe hand over die van Juliana. Ook werden de gezichten en het ordelint van Bernhard ‘opgepoetst’.

Het bewerken van koninklijke kiekjes is dus niet nieuw en evenmin uniek. Bij de foto van Catherine is er echter zoveel geknipt en geplakt, dat we nog steeds niet weten hoe het nu écht met haar gaat. Ze had beter een minder mooi, maar wel écht kiekje kunnen vrijgegeven. Perfectionisme leidt niet altijd tot perfecte ideeën.

Journaliste Josine Droogendijk schrijft blogs, vlogs en columns over koninklijke mode en ze schuift regelmatig aan bij Tijd voor MAX. Ze volgt de royals in binnen- en buitenland op de voet. Over de kledingstijl van koningin Máxima raakt Josine niet uitgesproken. Lees hier al haar columns. 

(Foto’s: © Dennis Stenild, Kongehuset en © RVD/Erwin Olaf, ANP)

Geef een reactie

Reactie

    Dirck says:

    Vele Huwelijks foto’s heb ik moeten bewerken!
    Dat was heel normaal en bleef beter zitten dan Make Up zooi op gehele avond.

    Maar een ongewenst persoon ook bewerken? Die pukkel flink maatje laten groeien was ik best wel tevreden mee,
    Op hun 12,5 een 25 jaren ontbrak ze wel!
    Ja, ook andersom kreeg ik ooit wel eens een opdracht voor.