Een boodschap in 60 seconcden

Jan Slagter: ‘In 60 seconden…’

Kent u het begrip ‘elevator pitch’? In 60 seconden, de tijd die het een lift kost om van de onderste naar de bovenste verdieping te gaan, moet je jezelf, een idee of een product zien te ‘verkopen’ aan degene die bij je in de lift staat.

Aan de man brengen

Hoe kun je in zo’n korte tijd een boodschap overbrengen op een manier waardoor je publiek overtuigd raakt? Er wordt wel beweerd dat wanneer je daarin niet slaagt, dat wat je probeert ‘aan de man te brengen’ wel niet goed genoeg zal zijn. Zo stelde journalist Rick Nieman (onder andere presentator van WNL op zondag) dat als je niet in 60 seconden kunt uitleggen wat je standpunt is over een bepaalde zaak, je nog eens heel goed moet gaan nadenken wat je standpunt eigenlijk is.

Wens van Pieter Omtzigt

Daarmee hekelde hij de wens van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt om tijdens de verkiezingscampagne diepgaande debatten en gesprekken te voeren met 2 of 3 politieke kopstukken in plaats van een soort ‘spelshow’ waarin 6, 8 of 10 lijsttrekkers in 20 seconden mogen zeggen wat ze ervan vinden. Of – nog erger – in reactie op een aantal stellingen alleen maar mogen zeggen of ze vóór of tégen zijn, zonder nadere toelichting.

Veel te complex

Omtzigt zei in een lezing: “Als er iets níet nodig is in de aanloop naar de verkiezingen, is te kijken wie de meest snedige oneliner heeft. Daarmee lossen we de problemen in dit land niet op.” Ook in het tv-programma VI kwam Omtzigt ter sprake en daar aan tafel was de conclusie dat je kwesties als Groningen, de toeslagenaffaire, stikstof, asiel of Oekraïne inderdaad niet in één oneliner of in 60 seconden kunt bespreken.

Het is geen sportwedstrijd

Wordt een debat dan minder ‘spannend’? Politiek is toch geen sportwedstrijd waarin je moet scoren om te winnen omdat je anders verliest? In de afscheidsbrief die D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma publiceerde, riep hij de parlementaire pers en de redacties van talkshows op zich te bezinnen op wat ze hebben gemaakt van de Haagse journalistiek. “Mag het weer over beleid gaan en wat dat voor Nederlanders betekent?” Dat mag dan misschien wat taaier zijn dan ‘wie doet het goed of slecht in de peilingen’, maar het gaat ons allemaal wel aan.

Dat is de uitdaging

Sjoerdsma zei: “Ik zou het de media gunnen dat ze iets meer vertrouwen hebben in het eigen publiek en dat wij Nederlanders het echt wel aankunnen om complexere dingen tot ons te nemen.” Daar ligt de uitdaging voor de televisiemakers: hoe kunnen we tijdens de  verkiezingscampagne belangrijke kwesties zo voor het voetlicht brengen dat het interessant blijft om naar te kijken en de verschillende standpunten van de politieke partijen voldoende uitgelicht worden?

Jan Slagter is oprichter-directeur van Omroep MAX, de omroep voor ouderen. Hij maakt zich op verschillende manieren hard voor de belangen van ouderen in onze samenleving. Lees hier al zijn columns. 

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie