Het EDH-geheim

Elke jaar starten we met goede moed en vol goede voornemens. Onthaasten, minder uitgeven, iets meer voor een ander doen, minder drinken, meer bewegen, meer familie zien; ze staan allemaal hoog in de lijst van goede voornemens. Maar bovenaan het lijstje staat voor veel mensen ook AFVALLEN. Vooral na de overdadige decembermaand met veel snoepen en uitgebreide maaltijden, beginnen we in januari met frisse zin en volle moed aan het verbannen van zoet en snacks en willen we vooral gezond eten. En dat allemaal onder de noemer dat we met kerst zijn aangekomen.

Maar is dat wel echt zo? Er is namelijk een waarheid als een koe die iets anders zegt: We komen niet zo zeer aan tussen Kerst en Oud en Nieuw maar vooral tussen Oud en Nieuw en Kerst.
Lijnen helpt op de lange termijn bijna nooit. Op korte termijn zeker, en er zijn natuurlijk voorbeelden van mensen die het gewicht er af kunnen houden. Maar uit veel onderzoeken blijkt dat lijners na een jaar of soms zelfs al na een paar maanden een gewicht hebben dat 1 tot 2 kilo hoger ligt dan toen ze begonnen met lijnen.

Betekent dat dan dat je er maar niet aan moet beginnen en gewoon door moet gaan met pondjes verzamelen? Nee zeker niet. Juist met het stijgen van de jaren moeten we voorkomen dat de kilo’s in het zelfde tempo meegroeien. Alleen, dat extreme lijnen is niet de oplossing. De oplossing zit hem gewoon heel simpel in het aanpassen van eetgewoontes. Geen maaltijden overslaan zodat je lichaam in de spaarstand gaat en vervolgens wanneer het wel iets binnenkrijgt denkt, ik hou het maar vast, want ik heb geen idee wanneer er weer iets komt.

Balans daar gaat het om. Vaker een blokje wandelen. Kritisch kijken naar wat er naar binnen gaat is het meest effectief. Een glas frisdrank (of wijn of bier) minder per dag zorgt al voor een jaarlijkse besparing van zo’n 36.000-50.00 calorieën en dat is al snel een paar kilo. En dat geldt natuurlijk evenzeer voor die extra koekjes of chocolaatjes, de blokjes kaas of de nootjes. Kleine aanpassingen, wat minder vet, zout en zoet en wat meer bewegen. En als er een keer een uitspatting is geweest, gewoon de draad weer oppakken en een paar dagen iets bewuster eten. Wat meer groente, wat minder vlees.

Is er dan geen enkel dieet wat help. Ja er is er één die absoluut altijd werkt. En zo goed dat dit dieet best 1 of 2 dagen per week kan worden ingebouwd. Je hoeft er niks voor te laten staan. Alles mag in het EDH-dieet, er zijn geen beperkingen, maar de voorwaarde is dat je je houdt aan het EDH-principe. Wat het betekent? Heel simpel: Eet De Helft…

Maak van 2016 een heerlijk én gezond jaar.

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. Fam.Rinkel says:

    Wij zijn van de generatie die geen eten weg gooit. Kleinere porties koken is lastig met eén aardappel in de pan. En een halve taart bakken is ook al zo lastig. Gaan het toch proberen. EDH dus, en de 2e helft in de vriezer. Goed idee.
    Wensen ieder van u voor dit jaar goede voornemens toe.

    1. Hobjes says:

      Misschien een idee voor jullie, zie reactie hieronder!

  2. Hobjes says:

    Ik kook ook ruim en wat overblijft maak ik een foto en benoem welke ingrediënten er zijn gebruikt en plaatst het dan op een FB site ” gratis prakkie Ridderkerk” de mensen die het niet zo breed hebben of niet meer in staat zijn te koken reageren erop met ” interesse ” en komen het ophalen. 2 vliegen in 1 klap. Ik gooi niets weg en help andere mensen die het goed kunnen gebruiken.??

  3. virgina says:

    Ik kook altijd een aardappel niets moeilijk aan en groenten kan je ook naar behoefte kopen en koken dus wat is het probleem?

  4. Annamarkia says:

    Ga ik nu zeker proberen, en dan een tip van mij erbij schrijft even op wat je eet en drinkt.
    Schrik je van en dan weet je ook beter wat de helft is!?