Goede voornemens

We hebben ze allemaal in het begin van het jaar: Goede voornemens. Gezonder eten, misschien iets minder drinken, wat meer bewegen en de enkeling die nog niet gestopt is met roken, wil dit jaar mogelijk zelfs ophouden. Maar hoeveel komt er van die voornemens terecht?

80% van de Nederlanders heeft ze, die goede voornemens, maar slechts zo’n 15% houdt zich ook aan die plannen. Waarom slagen we er maar niet in ons aan die goede voornemens te houden.
Een van de problemen is dat we teveel willen, terwijl we er misschien nog helemaal niet aan toe zijn. Dat we onze doelen te hoog stellen. We willen teveel en vooral snel en met niet al te veel inspanning. Vooral als het om eten gaat, zijn er veel valkuilen. We willen wel gezonder, maar oh de verleidingen zijn zo groot. We beginnen vaak veel te streng. Ontzeggen onszelf van alles. Maar dat werkt precies tegenovergesteld.  Goede voornemens en nieuwe patronen tijd nemen tijd. Een nieuwe gewoonte moet ook inslijten. Begin daarom met kleine stappen. 3 of 4 dagen per week helemaal niet drinken werkt bijvoorbeeld heel wat beter dan het voornemen om elke dag  de helft  te drinken, hoe gek dat ook klinkt. Overdag niet snoepen is ook makkelijker vol te houden dan direct op een streng dieet gaan. Kleine stapjes, dat is de truc. Reuzenstappen zijn veel minder lang vol te houden.

Nog een tip: niet bij de pakken neerzitten, maar gewoon de draad weer oppakken als het misgaat, niet streng maar juist mild voor jezelf zijn. Soms is het 3 stappen vooruit en 1 achteruit, maar daar blijven stilstaan is pas écht achteruitgaan. Dus: gewoon weer met frisse moed verder. Het gaat er namelijk niet om hoe snel je een doel bereikt, maar dát je het bereikt.

Meer groente  is ook zo’n goed voornemen we eten het allemaal te weinig.  Meer bij het hoofdgerecht is niet altijd makkelijk, maar een extra kop soep op basis van groente is daarbij een aardig eind in de goede richting. Een  verse tomatensoep,  geurige pompoensoep, een ouderwetse  groentesoep of  natuurlijk onze eigen overheerlijke ouderwetse snert  als hoofdmaaltijd met lekker veel knolselderij, stukjes wortel, blokjes aardappel, prei,  gehakte bladselderij en heerlijk voedzame spliterwten. Een goed begin is het halve werk!

Op een lekker gezond 2017!

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. oosterwijck says:

    Goede voornemens? … Niet meer als elke dag. Ik leef al tientallen jaren volgens mijn beste kunnen, daar is niets meer aan toe te voegen.

  2. Sylvia van Hunnik says:

    Geïnspireerd door het programma ‘Nooit meer alleen’ had ik begin 2016 het goede voornemen om een lichtje te zijn voor eenzame / alleenstaande mensen. Dat heb ik heel 2016 kunnen doen. Ook in 2017 wil ik er voor de medemens zijn.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Sylvia van Hunnik, wat een mooi voornemen!