Conflict met de verhuurder van uw huis?

Geregeld ontvangt MAX Ombudsman klachten van huurders die problemen hebben over de servicekosten of het onderhoud van hun huurwoning en daar met hun verhuurder niet uitkomen. Gelukkig is de Huurcommissie er om dit soort geschillen te behandelen.

De Huurcommissie behandelt problemen tussen huurder en verhuurder. U kunt er terecht met uw geschillen over de huurprijs, het onderhoud, de servicekosten en de kosten voor nutsvoorzieningen. Dit geldt alleen voor woningen in de sociale sector (niet-geliberaliseerd), kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Niet alleen huurders kunnen een procedure starten, verhuurders kunnen dit ook. Voordat u naar de Huurcommissie stapt, is het echter altijd verstandig om eerst te proberen om het probleem samen op te lossen. De Huurcommissie doet geen uitspraak in geschillen over woonboten, bedrijfsruimten, recreatiewoningen en woningen in de vrije sector (geliberaliseerde woningen). Ook kwesties als burenoverlast, huurtoeslag, bedrijfsruimten en vragen over het huurcontract en rechtsbijstand behandelt de Huurcommissie niet.

Procedure opstarten

U kunt de Huurcommissie inschakelen door er een formulier (verzoekschrift) in te dienen. Dit kunt u schriftelijk of digitaal doen. Voor iedere procedure is er een apart formulier. Deze formulieren vindt u via de Huurcommissie. Het kan zijn dat u met het verzoekschrift documenten moet meesturen. Welke documenten dit zijn, staat op het verzoekschrift. Het is van groot belang dat u deze documenten meestuurt. Doet u dat namelijk niet, dan kan de Huurcommissie het verzoek niet in behandeling nemen. De Huurcommissie streeft ernaar om uw verzoek binnen 4 maanden na ontvangst van de leges af te handelen.

De kosten

Als u de Huurcommissie inschakelt, betaalt u een voorschot op de procedurekosten, de zogenoemde leges. Als huurder betaalt u 25 euro. Als de Huurcommissie u gelijk geeft, krijgt u dit bedrag terug. Mocht u geen gelijk krijgen, dan bent u dit bedrag kwijt. Mensen met een laag inkomen kunnen vrijstelling van legesbetaling vragen.

Niet eens met de uitspraak?

Als u het niet eens bent met de uitspraak van de Huurcommissie, kunt u een procedure starten bij de (kanton)rechter. U moet dit dan doen binnen acht weken nadat de uitspraak aan u is verzonden. Onderneemt u geen actie en de acht weken verstrijken, dan geldt de uitspraak van de Huurcommissie.

TIP: raadpleeg de Huurcommissie en de Rijksoverheid voor meer informatie.

Geef een reactie