Ted van Essen: ‘De website Thuisarts is relevanter dan ooit door medische misinformatie op sociale media’
Publicatiedatum: 27 september 2025
15 jaar geleden werd de internetsite Thuisarts.nl gelanceerd. Het was een cadeau van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) aan de burgers vanwege het 50-jarig jubileum van mijn wetenschappelijke vereniging. Helemaal door de leden gefinancierd. De overheid geeft tegenwoordig wel wat subsidie, maar het is intussen ook een heel bedrijf geworden met tientallen medewerkers.
Richtlijnen voor huisartsen
In de jaren 80 van de vorige eeuw ging het NHG richtlijnen maken voor de behandeling van aandoeningen die de huisarts veel ziet. Diabetes, hoge bloeddruk, verstuikte enkel, griep, dat soort zaken. Inmiddels zijn er honderden richtlijnen in het blad Huisarts en Wetenschap gepubliceerd. Die berusten op goed wetenschappelijk onderzoek en helpen de huisarts om patiënten zo goed mogelijk te behandelen. Destijds gaven huisartsen hun adviezen vaak mee op papier. Met de komst van internet kon dat natuurlijk veel gemakkelijker.
Begrijpelijke taal
Zo ontstond Thuisarts. Beschrijving van de meest voorkomende kwalen in begrijpelijke taal. Met oplossingen om zelf toe te passen, maar ook waarschuwingen om tijdig medische hulp te zoeken. Dat bleek in een grote behoefte te voorzien. Inmiddels wordt Thuisarts jaarlijks miljoenen keren geraadpleegd. Ook de voorlichting van medische specialisten heeft zo de weg naar het publiek gevonden. De Nederlandse Patiënten Federatie kijkt mee naar alle adviezen. Tegenwoordig in 28 talen en je kan de teksten ook nog laten voorlezen.
Geen reclame
Een van de belangrijkste voorwaarden voor goede informatie is absolute onafhankelijkheid van commercie. Tegenwoordig zijn er korte video’s te bekijken, maar in de beginjaren was dat nog niet zo. In Tijd voor MAX besprak ik vaak bepaalde aandoeningen en die korte opnames werden soms getoond op Thuisarts. Totdat de NPO de STER-reclame daaraan toevoegde en het risico ontstond dat commerciële partijen de informatie zouden kapen. Nu zult u dat niet meer tegenkomen en terecht. De bezoeker van Thuisarts kan ervan op aan dat er geen enkel financieel belang wordt gediend.
Misinformatie tegengaan
Intussen blijkt dat veel patiënten tevreden zijn met de geboden informatie en soms daarom van bezoek aan de huisarts afzien. Daarmee wordt de druk op de zorg dus minder en dat is hard nodig gezien de tekorten aan zorgverleners. De boodschap is: voorkom verwarring en ongerustheid door misinformatie bij gezondheidsvragen, check eerst Thuisarts. De informatie zal voortaan ook op Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn verschijnen. Juist omdat op die plekken heel veel misinformatie wordt getoond, vooral door influencers die wél geld willen verdienen aan het leed van mensen. Ook komt er een Thuisarts-app en zelfs een Thuisarts AI-assistent die bezoekers helpt nog sneller de juiste informatie te vinden.
Ik zal het u maar verklappen: als ik voor Tijd voor MAX een onderwerp voorbereid, kijk ik altijd eerst op Thuisarts. Dan weet ik wat de modernste opvattingen zijn en weet ik zeker dat ik de juiste en begrijpelijke woorden gebruik. Ik raad u aan om dat ook te doen als u iets over uw klachten wil opzoeken.
Ted van Essen was tot 2016 huisarts in Amersfoort, thans is hij geregistreerd als arts (BIG-nummer: 49020200101). Hij is voorzitter van de Nederlandse Immunisatie Stichting en griepexpert. Daarnaast is Dokter Ted wekelijks te zien in Tijd voor MAX en is zijn expertise te raadplegen in Dokter Teds Spreekuur en MAX Medisch. Lees hier zijn columns.
(Foto: Shutterstock)



